Byl letošní světový šampionát pro blanenskou a českou výpravu nejúspěšnější?
Pro blanenskou výpravu je to určitě historický úspěch z mistrovství světa. Česká reprezentace byla o chloupek úspěšnější než loni, v minulosti měla možná víc medailí, ale teď získala určitě hodnotnější medaile v dospělých kategoriích.
Můžete popsat, v jakém prostředí se jely závody?
Prošli jsme v závodech snad všechna roční období, jelo se v krásném prostředí. V prvním závodě ve Španělsku to byly obrovské skály na pobřeží vybroušené od oceánu, ty držely i za mokra, ve druhém španělském závodě v Odeně zase kameny rozházené po lese, drolivé pískovce a atraktivní úvodní sekce, kdy se startovalo na budově místního obecního úřadu. V Tanvaldu pak byly sekce na motokrosové trati, v mokrém lese, kdy jsme říkali, že jdeme do bažiny, i na větších skalních útvarech. Dojem z šampionátu kazily jen některé věci, třeba rozhodčí.
Rozhodovali špatně?
Problémy byly ve Španělsku, nedávali pětky některým jezdcům, naopak jiným počítali chyby, které nebyly. S objektivním rozhodováním španělských sudích je problém dlouhodobě, mrzí mě to o to víc, že je to kolébka biketrialu. Třeba ve druhém závodě viděla spousta jezdců u vítěze v seniorech, Seuby, šlápnutí na pětku a dostal tři body, a takových rozhodnutí tam bylo víc. Martin zase dostal pětku za něco, co se u jiných závodníků nepočítalo, pak to dělá rozdíl třeba deseti bodů a stojí to jezdce umístění.
To musí závodníky frustrovat…
Je to i jeden z důvodů, proč se k nám nevraceli jezdci, kteří přešli do UCI.
Změní se to?
Na valné hromadě v Tanvaldu jsme se dohodli, že by bylo dobré vytvořit tým třeba deseti rozhodčích pro mezinárodní závody. Bude záležet na finančních možnostech, ale je jasné, že je to potřeba rychle řešit, nejlépe už příští rok.
V Tanvaldu už takové problémy nebyly?
U španělských závodů jsme si nestěžovali jen my, ale i další delegáti. Naopak Tanvald sklízel pochvaly za objektivní rozhodování, byla tam snad jen jedna situace, kdy se rozhodčí díval na stopky a přehlédl jezdce, že letí přes pásku. To se vysvětlilo, žádné protesty nebyly.
Vypadá to, že se snažíte reagovat na narůstající zájem jezdců o trialové závody konkurenční federace UCI, připravujete ještě nějaké změny?
Částečně to tak je, ale my jsme vytyčili jasný směr, kterým chceme jít, to znamená rozšíření závodnického pole. Problémy s rozhodčími byl jeden z důvodů, proč se jezdci nevraceli, druhým bylo i to, že pokud jezdec nejel jeden rok kategorii elite, musel se do ní probojovat zase ze seniorů. To už odpadlo, dnes je to tak, že může kdokoli zažádat o start v elite a technická komise posoudí, jestli ho pustí. Toto jsme dostatečně nepropagovali tak, aby se to dostalo až k jezdcům v jednotlivých klubech, chceme to napravit. A ještě to posunout dál, to znamená, že by kategorie elite byla jako open závod.
To by si mohl elite zkusit každý?
V principu ano. Posuzuje to technická komise, která musí brát ohled hlavně na zdraví závodníků, to znamená, že by asi nepustila desátého jezdce z české kategorie seniorů, ale ty elitní jezdce určitě ano. Další změnou je to, že závody mistrovství světa budou jen dva a v jednom místě. Příští rok se hlásí o pořadatelství Španělsko, Katalánsko i Česká republika, takže vybereme jen jednu destinaci a v jejím okolí by měly být oba závody. Letos jsme nacestovali 6 400 kilometrů a znamenalo to vzít si tři týdny volna z práce. To je neúnosné.
Tím se sníží náklady na cestování a bude reálnější prosadit tým rozhodčích…
Přesně tak.
A nějaké změny ohledně sekcí?
Biketrial by pořád měl být z drtivé části o přírodních sekcích s tím, že jedna dvě umělé to vždycky zpestří.