Michal Král, chodec, konferenciér, startér

Běhání je báječná, nádherná věc, ale záleží na tom, kolik má člověk kilo. Já třeba uběhnu jenom kousek. Ještě lepší než běh je ovšem chůze. Podle vědeckých studií běh vyčerpá organismus na krátkou dobu, zatímco chůze vyčerpává dlouhodoběji.


Zdeněk Novák, běžec

Běhání je bezvadné odreagování, člověk se u toho dobře zpotí a navíc ušetří peníze za saunu. Úplně nejlepší je běžet na jaře lesem, už teď se na to těším. Dřív jsem běhal celý rok, teď už mám času míň, takže k vyběhnutí je potřeba shoda různých okolností.


Stanislav Juránek, běžec, hejtman Jihomoravského kraje

Někdy musí člověk trénovat, aby mohl vyběhnout s někým, s kým nemůže vyjít. Nejraději ovšem vybíhám společně s přáteli. Účastním se různých závodů i na Blanensku, hodně jsem si oblíbil například půlmaraton Moravským krasem.

Doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc.
Ústav preventivního lékařství Lékařské fakulty Masarykovy univerzity



Běhání mohu z hlediska podpory zdraví a prevence nemocí jednoznačně doporučit. Společně s chůzí je to jedna z vůbec nejpřirozenějších a nejzdravějších pohybových aktivit pro člověka. Běh působí proti srdečně cévním nemocem, posiluje srdce a krevní oběh, podporuje a zlepšuje imunitu – obranyschopnost organismu, zlepšuje a podporuje metabolismus, působí proti osteoporóze, ale i celkově na zpevnění těla. Vydatně pomáhá udržovat zdravou váhu, působí i proti řadě druhů rakoviny. Samozřejmě je lepší běhat po lesní pěšině než na rušné ulici, ale není-li aktuálně lepší možnost, nebránil bych se ani běhu po asfaltu ve městě. Je to rozhodně lepší než neběhat vůbec. Optimální by bylo běhat většinu dní v týdnu, ale to je docela náročné, tak řekněme obden (zbývající dny alespoň intenzivní procházka). Délka jednoho běhu by měla být minimálně 30 minut, optimálně 45-60 minut. Intenzita by se měla pohybovat v rozpětí 70-85 procent maximální srdeční frekvence. U začátečníků by to mělo být méně - kolem 60-70 procent. Jsem však proti mnohahodinovým běhům (dokonce i proti maratónu), kde jsou účinky na zdraví spíše negativní. Není dobré ani přepálit intenzitu, člověk pak běží na kyslíkový dluh a odpadne pro bolesti svalů a celkovou únavu.