Kvůli své hmotnosti na krátké vzdálenosti nezabrzdí. Srážka člověka s několikatunovým kolosem obvykle končí tragicky. V loňském roce zemřelo na železnicích v Jihomoravském kraji dvaadvacet lidí. Oproti minulému roku je to o polovinu méně. Vyplývá to ze statistik Drážní inspekce. Počet všech nehod na železnicích byl v minulém i předminulém roce shodný, v porovnání s ostatními kraji je výsledek jižní Moravy čtvrtý nejhorší. „Nejvíce nehod se stalo v listopadu. Z patnácti skončily tři smrtí,“ informoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Do bezpečnosti na kolejích investuje Správa železniční dopravní cesty každoročně miliony. „Modernizujeme nejstarší typy zabezpečujících zařízení a snažíme se na všechny přejezdy doplnit závory. Bohužel ani to nezabrání řidičům či chodcům, kteří vědomě porušují předpisy a vjíždí na přejezdy v době výstrahy nebo padajících závor,“ uvedla mluvčí železničářů Kateřina Šubová.

2018 na kolejích

Na železničních dráhách v loňském roce zemřelo dvacet lidí. Dalších pět vyvázlo se zraněním. Na přejezdech zemřeli dva lidé a tři se zranili.
Nehod na kolejích bylo celkově 103, stejně jako v minulém roce.
V porovnání s ostatními kraji je to čtvrtý nejhorší výsledek.

Nejúčinnější je podle Šubové mimoúrovňové křížení, jehož výstavba však trvá i několik let. Na některých přejezdech je také kamerový systém. „Psychologicky působí i jako preventivní opatření,“ doplnila. V kraji je například v Rájci Jestřebí na Blanensku nebo u Veselí nad Moravou na Hodonínsku.

Podle krajského koordinátora Besipu Pavla Čížka nedbají řidiči zabezpečení i z důvodu místní znalosti. „Například vědí, že světla svítí, ale vlak pojede až za dlouho. Až na výjimky se jedná o pochybení řidičů. Závory pomohou, ale pořád to není zeď a řidiči je mohou podjíždět. Přetahovat se s vlakem ale nemá smysl a pokud to řidiči neví, tak je snaha marná,“ shrnul Čížek.

Neukázněné chování na kolejích vnímají také policisté. V listopadu se zaměřili na chodce, kteří si zkracují cestu přes koleje. Za první čtyři dny preventivního týdne přistihli celkem 120 osob, které přecházeli koleje na zakázaném místě. „Mezi časté odůvodnění jejich riskování patří například to, že si zákazu vstupu do kolejiště nevšimli. Riskují také řidiči, kteří buď přehlédnou nebo ignorují signalizaci. Více kamer může pomoci. Někdy se ale jedná o nešťastnou náhodu a často i o úmyslné jednání,“ konstatoval policejní mluvčí Pavel Šváb.

V listopadu v kraji zemřel člověk u železničního přejezdu v úseku Rájec Jestřebí – Blansko. V září skončila smrtí srážka s člověka s vlakem v Brně.