VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Světla a závory na přejezdu lidé často ignorují i na Blanensku

Blanensko – Tři mrtví. Další těžce zranění. To je dosud bilance středeční tragické nehody, kterou zavinil na přejezdu ve Studénce řidič kamionu, jenž převážel plech. Vjel na koleje v době, kdy už svítila výstražná světla, fungovala zvuková signalizace a závory šly dolů. Poté více než stokilometrovou rychlostí do kamionu narazila vlaková souprava Pendolina a umírali lidé.

24.7.2015 6
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv

Výstražná světla a spuštěné závory nerespektují také řidiči, cyklisté a hlavně chodci na Blanensku. Tři z nich už v posledních letech za zbytečný hazard zaplatili životem. Poslední čtyři srážky vlaku s autem v regionu se obešly bez zranění.

Podle železničářů a policistů lidé nejčastěji porušují předpisy u železničních přejezdů na vlakové zastávce Blansko-město, v Rájci-
-Jestřebí, ve Velkých Opatovicích nebo mezi Skalicí nad Svitavou a Boskovicemi. Za to jim hrozí až několikatisícová pokuta. „S podobnými hazardéry se setkávám prakticky denně. Auta mi na přejezdech, kde nejsou závory, jezdí těsně před mašinou co chvíli. Třeba ve Velkých Opatovicích je to opravdu na denním pořádku. Nechápu to. Je to adrenalin, nebo jsou tak hloupí? Když přece blikají u přejezdu světla, tak tam nejedu autem ani nelezu jako chodec," popsal svoje zkušenosti strojvedoucí Vladimír Farský z Boskovic.

Letos dostalo od policistů za podobné přestupky pokutu už osm řidičů. Na místě je to může stát až dva a půl tisíce korun. Ve správním řízení pět tisíc. „Za rok takto na Blanensku pokutujeme asi dvacet řidičů a zhruba stejné množství chodců. Cyklistů kolem deseti," poznamenal policejní mluvčí Petr Nečesánek.

Podle statistik Drážní inspekce zemřeli na Blanensku na železničních přejezdech za posledních sedm let tři lidé. Všichni v Rájci-Jestřebí na hlavní trati Brno – Česká Třebová. Vlaky tudy mohou jezdit více než stokilometrovou rychlostí. Obrovské štěstí měl loni v dubnu důchodce, který v tomto místě přecházel koleje v době, kdy byly závory dole. Rychlík na Českou Třebovou ho málem smetl. Muž vyvázl se zraněnou nohou a odřeninami. Záběry z bezpečnostních kamer pak obletěly svět. „Ve všech těchto případech vstoupili do kolejiště lidé v době, kdy byly spuštěné závory a světelná signalizace fungovala," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Přejezd přitom podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského není nebezpečný. „Přejezd u železniční stanice v Rájci-Jestřebí je v téměř nejvyšší možné bezpečnostní konfiguraci. Upozorňují na něj značky s reflexními podklady, světelná i zvuková výstraha, závory, zábrany pro chodce proti jejich podlézání, je na něm nainstalovaný i bezpečnostní kamerový systém," řekl před časem Deníku Rovnost Ptačinský.

Pěší tam však riskují nezřídka proto, že kvůli hustému provozu jsou závory velmi často dole a u trati chybí nadchod nebo podchod. Cestující tak kvůli čekání u závor nemusí stihnout vlak. „Železničáři tvrdí, že přejezd u nás je zabezpečen nejvyšší možnou mírou. Bohužel toto zabezpečení neřeší možnost přejít přes přejezd v době stažených závor. A ty jsou dole vzhledem k vysoké frekvenci tratě téměř neustále. Potom se místní dívají na ujíždějící vlak, byť na něj vyšli dostatečně včas," uvedla starostka Rájce-Jestřebí Romana Synakieviczová. Vedení obce nyní jedná se Správou železniční dopravní cesty, aby v místě vznikl podchod či nadchod.

Kromě chodců riskují na přejezdech také řidiči. V posledních letech měli zatím štěstí. Například předloni vjel na přejezd ve Svitávce v době, kdy tam svítila výstražná světla, muž s dodávkou. Závory spadly a auto zůstalo na kolejích. Řidič stačil vystoupit, do dodávky narazil rychlík. Nikomu se nic nestalo.

Strojvedoucí Farský: Auta před mašinou kličkují denně

Blanensko /ROZHOVOR/ – Osobní zkušenost při střetu vlaku s člověkem má strojvedoucí Vladimír Farský z Boskovic. Tomu pod koly lokomotivy, kterou řídil, zemřeli v minulosti už tři lidé. Dva kvůli vlastnímu hazardu a neopatrnosti, v jednom případě šlo o sebevraždu. „Všechno to jsou velmi smutné lidské tragédie. Na každého to pak nějakým způsobem dolehne. Vyšetřování, výslechy, soudy. Nebo když člověk ty mrtvé osobně zná. Ale musí se s tím nějak vyrovnat. Jinak to při našem povolání ani nejde. Tohle se prostě stává a strojvůdce s tím musí počítat," říká Farský.

Co říkáte na tragédii ve Studénce? Setkáváte se s podobnými situacemi na kolejích často?

Je to velká tragédie. Pro strojvůdce jsou ale neukáznění řidiči prakticky denní chleba. Já se na Blanensku setkávám pravidelně s tím, že mi auta jezdí před mašinou jen několik metrů. Je to zejména na přejezdech bez závor. Třeba ve Velkých Opatovicích nebo mezi Skalicí nad Svitavou a Boskovicemi. Tam je to velmi časté. Blikají výstražná světla a auto tam stejně vjede. Hlava nehlava.

A co na trase Brno – Česká Třebová, kde jezdí vlaky přes sto kilometrů v hodině?

Tam jsou přejezdy kryté závorami, ale i když jsou dole, občas tam s autem nějaký šílenec kličkuje. Samostatnou kapitolou jsou ovšem chodci. Těch podlézá závory opravdu dost. Nechápu, co je k tomu vede. Adrenalin, nebo jsou tak hloupí a zbytečně riskují? Někdy však za neštěstí může i nepozornost.

To byl i případ, kdy váš vlak srazil před lety auto u Chornice?

Ano. Byla to škodovka, posádka si povídala a řidič vjel na nechráněný přejezd bez závor. Řidič přežil, ale jeho manželka zemřela.

Má podle vás smysl podobné přejezdy zabezpečit závorami?

Je to velmi nákladné a stejně to vjezdu na koleje zcela nezabrání. Jeden přejezd se závorami a zabezpečením prý vyjde na deset milionů. Auta tam stejně pak kličkují nebo si řidič nadzdvihne závoru. Největší riziko vidím na straně neukázněných řidičů a chodců.

Autor: Jan Charvát

24.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Areál bývalé vyškovské traktorové stanice.
3

Staré opuštěné areály chátrají. Ohrožují životy

Videosouhrn Deníku – pondělí 11. prosince 2017

Podruhé narozen pod koly tramvaje a padlý symbol Vánoc: nejlepší videa dne

Po Herwartu stále uklízejí popadané stromy. A vichr lámal další

Blanensko, Vyškovsko – I měsíc po orkánu Herwart odklízí správci lesů následky jeho řádění. Do regionu přitom v pondělí opět vtrhl silný vítr. V obci Krásensko na Vyškovsku odpoledne způsobil hodinový výpadek elektřiny. A hodně foukat má i v úterý.

Brňané mají školu smyku za rohem. Na novém polygonu řidiče rozhodí tržná deska

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ – Námraza na silnici překvapila před dvěma lety řidiče z Brněnska Václava Hájka. „Dostal jsem smyk a skončil v příkopu. Byl to jeden z důvodů proč jsem si zaplatil školu smyku v Jihlavě,“ poznamenal. Od pondělí už jihomoravští řidiči na polygon nepojedou daleko. Představitelé firmy Polygon Brno otevřeli nový areál u Masarykova okruhu.

Důchodci si často musejí přivydělávat, říká ekonom

Jižní Morava /ROZHOVOR, ANKETA/ – Nejvyšší důchody na jižní Moravě pobírají lidé z Brna. Naopak nejméně peněz pobírají důchodci ve znojemském regionu. „Ovlivňuje to průmysl a také minulost místa,“ tvrdí ekonom Lukáš Kovanda.

AKTUALIZOVÁNO

Silný vítr: na Břeclavsku uletěl fóliovník, hasiči měli v kraji desítky výjezdů

Jižní Morava – Na mnoha místech Jihomoravského kraje ještě nejsou ani sečtené škody po říjnové vichřici a silný vítr už opět v pondělí vyvracel stromy a poškodil desítky budov. Jihomoravští hasiči vyjeli v pondělí do osmé hodiny večer celkem třiašedesátkrát. Řešili téměř čtyřicet větrem vyvrácených stromů i poničené střechy. Nejvíce škod způsobil vítr na Břeclavsku, hasiči tam vyjeli k třiatřiceti případům. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT