Smrtelné autonehody, které se staly v posledních dnech v okolí Blanska, měly zhruba stejný scénář – prudká zatáčka, velká rychlost, řidič navíc bydlel někde v okolí.

Podle policistů na klikatých silnicích Blanenska bourají téměř výhradně místní řidiči. „Člověk, který místem projíždí poprvé, jede opatrně, protože neví, co ho čeká. Zato místní zkouší pořád víc a víc. Přeceňují své schopnosti a naopak podceňují kritické úseky. Mladík minule zatáčku projel pomaleji a vyšlo to, v pátek zkusil zrychlit a dopadl špatně,“ popsal David Chládek z blanenské policie páteční dopravní nehodu v Lažánkách, kde zemřel teprve osmnáctiletý řidič.

Stejně tak přišla o život na konci října sedmatřicetiletá žena u Novohradských tunelů mezi Blanskem a Šebrovem. „Příčinou nehody byla velká rychlost, řidička nejela místem poprvé a silnici dobře znala,“ připomněl Chládek. Podle policejních statistik lidé, kteří nejsou z Blanenska, v regionu údajně bourají převážně jen na státní silnici z Brna na Svitavy.

Poučení z pomníků

Zdeněk Pernica z blanenské autoškoly tvrdí, že řidiči si mají brát poučení z přibývajících pomníků u silnic. „V některých zatáčkách už je pomníků tolik, že je za chvíli nebude kam stavět. Nic jiného řidiče před vážnými následky nehod nemůže varovat lépe,” myslí si Pernica.

Podle policejních statistik roste počet dopravních nehod, které zaviní mladí nezkušení řidiči. Také osmnáctiletý řidič, který zahynul v pátek v Lažánkách, měl řidičák teprve několik měsíců.

Instruktor autoškoly Osvald Jevický tvrdí, že pro mladé nezodpovědné řidiče na silnici má své označení i ministerstvo dopravy. „Jsou to frikulíni. Je jim mezi osmnácti a třiadvaceti lety, vše znají a všude byli a hlavně jsou free, cool a in,” vysvětlil Jevický a dodal, že takovým řidičům chybí dohled rodičů a s tím i pocit odpovědnosti. „Teď v autoškole vedu třídu motorkářů. Říkají, že chtějí být v budoucnu dobrovolní dárci orgánů a ještě se tomu smějí. Jsou vytržení z reality,” kroutí nevěřícně hlavou instruktor.

V diskuzi, která se rozpoutala po páteční nehodě v Lažánkách, mnozí lidé přičítají vinu nejen mrtvému řidiči, ale i různým dalším faktorům. Například stromům vysázeným podél silnice, které údajně zvyšují riziko nárazu a tím i vážných následků nehody. A překvapivě i instruktorům, kteří prý v autoškole dostatečně nepoučili mladé řidiče o tom, co se jim za volantem může stát. Ti se však brání. „Je to nesmysl. Začínající řidiče máme pod kontrolou, vysvětlujeme jim jejich chyby. Oni se dokážou ovládat a v autoškole působí spořádaně. Ale pak dostanou řidičák do ruky a je to jako když vypustíte dravou zvěř. Přestanou přemýšlet, co se může stát,“ tvrdí Jevický, který instruktora dělá už šestadvacet let.

Důkladná prevence

Blanenské autoškoly přitom u začínajících řidičů dbají na prevenci. Někde pouštějí šoty s následky nehod, které vytvořil například BESIP. Jinam chodí šířit osvětu přímo policista.

„Kolega z dopravního oddělení dochází i na objednávku středních škol. Nosí s sebou různé materiály, filmy, ukazuje obrázky s následky nehod. Některé jsou šokující, ale ti studenti stejně nevěří, že se to skutečně může stát,” vysvětlil policista Chládek.

Podle Zdeňka Pernici by se začátečníci mohli uklidnit se zavedením takzvaného řidičáku na zkoušku. „Systém už funguje v Německu. Začátečník musí první rok jezdit pod dozorem. Také v autoškole by mělo přibýt tréninkových hodin, současných dvacet odježděných hodin je málo. No a na mladé řidiče mají především dohlížet rodiče,” uzavřel Pernica.