S těžkými zraněními skončil minulý týden na přechodu pro chodce v ulici Nádražní v Blansku šedesátiletý muž. Řidič, který jej srazil, z místa činu ujel. Tato tragická událost doplnila výčet dopravních nehod ve městech a v obcích na Blanensku za loňský rok. Jejich počet oproti minulým létům výrazně vzrostl.

„Oproti roku 2009 v minulém roce vstoupl celkový počet dopravních nehod asi o sedmdesát, na čtyři sta čtyři nehod. Počet nehod na silnicích první třídy se snížil na čtyřiašedesát, podstatně víc nehod jsme ale měli na místních komunikací, tedy ve městech a obcích, téměř osmdesát. Bylo jich dokonce i víc než na silnicích třetí třídy,“ informovala blanenská policejní mluvčí Iva Šebková.

Tyto nehody se podle policie většinou obešly bez těžkých zranění, jedna z nich však patří k nejtragičtějším haváriím loňského roku. Došlo k ní v říjnu v Letovicích na České ulici, kdy řidič Fordu narazil se svým vozem do stromu. Jeho dvacetiletý spolujezdec zemřel na místě, o dva roky mladší řidič při převozu do nemocnice. „Pokusili jsme se ho zachránit, ale při transportu bohužel zemřel. Druhý muž zemřel na místě, už mu nebylo pomoci,“ sdělila k havárii mluvčí jihomoravských zdravotnických záchranářů Barbora Zuchová.

Nehodu v Letovicích, při níž zemřeli dva mladí lidé, považují policisté za jednu z nejvážnějších, ke kterým vloni vyjížděli. „Za pouhé dva dny se jednalo o druhý případ, kdy v autě zemřel mladý člověk. Krátce před havárií v Letovicích nepřežila dvacetiletá řidička Škody Felicia u Lhoty Rapotiny srážku s nákladním autem,“ vzpomíná Šebková a dodala, že aby podobným tragédiím zabránili, hodlají se policisté na Blanensku v budoucnu zaměřit na mladé řidiče při školeních v autoškolách.

O jeden život víc vyhasl vloni oproti roku 2009 na silnicích Blanenska. Zatímco v roce 2009 zemřelo při nehodách na Blanensku třináct lidí, rok 2010 si vyžádal čtrnáct obětí. Naopak úbytek přinesl loňský rok ve statistikách těžkých zranění. Oproti předloňským jednatřiceti poklesly vloni na dvaadvacet. Větší pozor si dávali řidiči na Blanensku také na alkohol. Oproti roku 2009, kdy za volant usedlo pod vlivem alkoholu osmapadesát řidičů, jich vloni bylo jen dvaačtyřicet. „Většina dopravních nehod v roce 2010 byla způsobena vinou řidiče, jen minimum chodcem nebo cyklistou. Nejčastější příčinou byl způsob jízdy, například telefonování za jízdy, ladění rádia, nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo jízda v protisměru,“ doplnila Šebková.

Nejen nehody na silnicích potrápili v loňském roce policisty na Blanensku. Tragické případy museli řešit také při srážkách s vlakem. K nejvážnějším neštěstím na železnici patří případ, který se stal vloni v květnu na hlavním nádraží v Blansku. Vlak Eurocity jedoucí z Prahy do Vídně tam srazil matku, která přecházela koleje se svým dítětem. Čtyřletého synka žena ještě z kolejiště vystrčila, sama už přejít nestihla.

„Žena si pravděpodobně chtěla zkrátit cestu, neviděla však vlak projíždějící stanicí rychlostí kolem osmdesáti kilometrů za hodinu. Dítě ještě matka zachránila, sebe však už ne,“ přiblížila tehdy neštěstí mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Podle údajů drážní inspekce zemřelo v loňském roce při srážkách s vlakem v České republice vůbec nejvíce lidí za poslední čtyři roky. „Podle předběžných statistik Drážní inspekce za loňský rok zemřelo na dráhách v České republice dvě stě čtyřicet osm lidí, což je nejvíce od roku 2006. V porovnání s rokem 2009 došlo k nárůstu počtu usmrcených osob o dvanáct procent,“ doplnil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.