Osvětové kampaně, miliardy investované do zabezpečení, fotografie drastických následků havárií. Nic z toho zatím podle čísel nepomáhá. Policisté letos řešili už dvacet nehod na železničních přejezdech v Jihomoravském kraji. Chyba je většinou na straně řidičů. Ti se někdy snaží dokonce objet nebo nadzvednout závory.

Už teď je zaznamenaných nehod o dvě víc než za celý loňský rok. „Stojí za nimi lidský faktor, řidiči se buď nevěnují řízení a signalizaci přehlédnou, nebo ji ignorují,“ konstatoval policejní mluvčí Pavel Šváb. Dodal, že devět z letošních nehod se stalo na Blanensku.

Řidiči tam riskují například na přejezdu v Rájci-Jestřebí. „Má maximální možné zabezpečení. Přesto ze záběrů z kamer opakovaně vidíme, jak tam hazardují se životem řidiči i chodci. Řešením je mimoúrovňové křížení. Každá taková stavba ale stojí až sto milionů korun,“ uvedl mluvčí železničářů Pavel Tesař.

Ještě nebezpečnější pro řidiče mohou být přejezdy bez závor. Ty chybí například u přejezdu na Bořetice ve Velkých Pavlovicích na Břeclavsku. „Ráno je tam cesta proti slunci a světelné znamení je špatně vidět,“ upozornil starosta Jiří Otřel. Doplnil, že příští rok by se měli obyvatelé i řidiči závor dočkat.

Nehody na železničních přejezdech
Policisté v Jihomoravském kraji letos zaznamenali dvacet nehod na přejezdech, pět z toho skončilo střetem s vlakem. Jinak se jednalo například o srážku aut nebo náraz do závor.
Loni bylo nehod na přejezdech osmnáct. Tři lidé zemřeli.
Úpravy přejezdů či přechodů přes tratě železničáři plánují například v Rájci-Jestřebí na Blanensku, ve Velkých Pavlovicích na Břeclavsku nebo v Kyjově na Hodonínsku.
Správné a rychlé rozhodnutí, pokud už se nezodpovědný řidič ocitne mezi závorami, může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Železničáři opakovaně upozorňují, že závoru lze snadno prorazit.

Závory chybí také v místní části Kyjova na Hodonínsku, Bohuslavicích. Přibližně dvě stovky lidí si tam často krátí cestu právě přes koleje. „Dlouhodobě jednáme se Správou železniční dopravní cesty, aby vyhotovili přechod pro pěší. Projektovou dokumentaci již zpracovali a s touhle investicí počítají,“ řekl mluvčí Kyjova Filip Zdražil.

Na zabezpečení přejezdů vyčlenil stát mezi lety 2013 až 2017 více než dvě a půl miliardy korun. Světelná signalizace a přibývající závory ale haváriím nezabraňují. „Řidiči dělají chyby i na naprosto přehledných místech,“ uvedl policejní mluvčí Šváb. Počet nehod tak možná sníží až mimoúrovňové křižovatky, z nichž jednu železničáři plánují právě ve zmíněném Rájci-Jestřebí.

Mezi poslední nehody na železničním přejezdu se v kraji zapsala havárie z konce září. Řidička osobního auta tehdy uvízla mezi závorami u Lhoty Rapotiny na Blanensku. Měla štěstí. Ještě než do auta narazil vlak, stihla z něj utéct.