Blanenskem v posledních dnech otřásly dvě zprávy o haváriích aut, která řídili velmi mladí lidé. Bilance? Pět účastníků ve věku sedmnáct až pětadvacet let utrpěli jedno smrtelné a čtyři lehká až středně těžká zranění. Příčiny nehod jsou v obou případech stejné. Rychlost a nepřizpůsobení jíz­dy.

Nejhůře ze zmíněných dopadla pětadvacetiletá řidička Felicie. „V pondělí odpoledne jela nepřiměřenou rychlostí z Rozseče nad Kunštátem směrem na Hodonín, v zatáčce nejspíš nezvládla řízení, vyjela do protisměru, projela příkop a autem bohužel na své straně narazila do stromu. Utrpěla zranění neslučitelná se životem," řekla blanenská policejní mluvčí Iva Šebková s tím, že podobný osud potkal před třemi měsíci jen o rok starší ženu, která na státní silnici u Černé Hory vjela přímo pod nákladní auto. Tam za nehodu mohla nejspíše její nepozornost.

Další významná nehoda, kde vyhasl život mladého člověka, se stala třeba loni na podzim mezi Lažánkami a Jedovnicemi. Osmnáctiletý řidič doplatil na rychlost a po nárazu do stromu zemřel. V autě vezl i další spolujezdce, jeho kamarád byl v kritickém stavu, dvě nezletilé dívky se také zranily. O rok dříve se staly dvě fatální nehody pouhé dva dny po sobě. Ve Lhotě Rapotině zemřela dvacetiletá řidička, v Letovicích stejně starý řidič i jeho spolujezdec.

Všichni zranění

Větší štěstí měla o uplynulém víkendu posádka vozidla, které řídil dvacetiletý muž. V sobotu brzy ráno vezl v autě tři sedmnáctileté slečny. V zatáčce ve Svitávce ale dostali smyk a skončili na druhé straně silnice. „Za nehodu mohla nepřiměřená rychlost a nevelké zkušenosti řidiče. Auto pobořilo silniční sloupek a narazilo do sloupu. Zranění byli všichni, nejhůře to odnesla jedna z dívek sedících na zadním sedadle," uvedla policistka Alice Navrátilová.

Všechny tyto nehody se zapíšou do policejních statistik dopravních nehod, kde ve velkém jako viníci figurují právě mladí řidiči. V loňském roce v Jihomoravském kraji dopravní nehodu zavinilo sedm set padesát lidí ve věku osmnáct až dvacet čtyři let. „I když jsou do statistik zahrnuti kromě řidičů aut i motorkáři, cyklisté či chodci, je to vypovídající číslo. Početnější je už jen skupina od třiceti do devětatřiceti let, ale u těchto lidí se dá předpokládat, že vlastní třeba i více aut a jezdí častěji," vysvětlila Šebková.

Ani osvěta, kterou policisté pravidelně dělají s autoškoláky či studenty středních škol, kteří se chystají udělat si řidičák, prý výrazně nepomůže, pokud se nezmění i jednání především nejbližšího okolí. „Za dvě hodiny besedy si jen těžko uvědomí, co všechno mohou způsobit. Zodpovědnost v nich musí pěstovat hlavně rodiče a třeba i prarodiče. Naučit je přemýšlet nad následky. V řadě případů se totiž mladíci předvádějí před ostatními a pak doplácí na svou nezkušenost. Ještě totiž příliš neznají fyzikální zákony a netuší, co všechno to auto může ve velké rychlosti udělat," vyjmenovala mluvčí.

V autoškole však často není ani možné rozeznat budoucí piráty silnic. „Oni se totiž dokážou ovládat a v autoškole působí spořádaně. Ale pak dostanou řidičák do ruky a je to jako když vypustíte dravou zvěř. Přestanou přemýšlet," tvrdí dlouholetý instruktor autoškoly Osvald Jevický.

Ministerstvo dopravy proto chystá novelu zákona, která zpřísní skládání zkoušek v autoškole a čerství absolventi budou ještě pod drobnohledem. „Každý žák absolvuje dvoukolový kurz. Nejprve si osvojí teorii a praktické lekce na cvičišti. Pak složí první část zkoušek z pravidel silničního provozu a až poté se může vydat s instruktorem do běžného provozu, kde bude trénovat na závěrečné zkoušky. V prvním roce pak nesmí přesáhnout osm bodů. Nebo mu oprávnění na rok seberou a zkoušky musí opakovat. A bude mít jen tři takové pokusy," upozornil mluvčí ministerstva Martin Novák.