„Klíčová bude výpověď výpravčího adamovského nádraží a analýza zabezpečovacího zařízení na dráze. Kdy výpravčího vyslechneme, vzhledem k jeho zdravotnímu stavu, nevím. Poté, co se stalo, se psychicky zhroutil," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.Inspektoři tvrdí, že ověřování správné funkce zabezpečovacího zařízení bude složité. „Budeme se snažit zjistit, zda nešlo o závažnější systémovou chybu, abychom mohli změnit nastavení zabezpečovacích systémů i na jiných tratích v zemi," dodal Drápal.

V pondělí dopoledne vjel v Adamově vlak EuroCity Gustav Klimt jedoucí ze Štýrského Hradce do Prahy na kolej obsazenou osobním vlakem, který jel ve stejném směru. Mezinárodní rychlík zastavil několik desítek metrů od něj. Nikdo nebyl zraněn. Škoda nevznikla. V osobním vlaku sedělo asi šedesát pasažérů, ve vlaku Eurocity přibližně sto padesát. Ve vlaku Eurocity seděl také Pavel Zdráhal, který cestoval na pracovní poradu z Brna do Prahy. „Vlak normálně zastavil a nám řekli, že tady budeme přes půl hodiny stát. Samozřejmě by mě ale zajímalo, co se vlastně stalo. K tomu nám nikdo nic neřekl," poznamenal muž.

Drážní inspekce zjistila, že strojvedoucí přijíždějící soupravy chybu neudělal. Ani strojvedoucí vlaku, který již stál na nádraží. „Signalizace na trati strojvůdci EuroCity umožňovala vjezd. Měl povinnost jet podle rozhledových poměrů, což zcela dodržel, protože byl schopen včas zastavit," upřesnil Drápal. Teprve výsledky vyšetřování ukážou, zda je za událost někdo odpovědný. Až pak by hrozil jeho trestní postih. Na tyto úvahy je ale podle Drápala příliš brzy.

Pondělní událost na vlakovém nádraží v Adamově rozpoutala na webu Blanenského deníku Rovnost vášnivou diskuzi. Někteří z diskutujících si myslí, že jde o uměle vyvolaný poplach. „Za šíření téhle umělé poplašné zprávy, která dominovala internetu, by někdo měl být odpovědný a vyvodit z toho proti němu důsledky. Strojvedoucí vlaku EC vjížděl do stanice na přivolávací návěst, která ho informuje o tom, že vjíždí do stanice na kolej, která může být obsazena vozidly. A musí bezpečně zastavit před možnou překážkou," napsal diskutující pod jménem Honza s tím, že padesát metrů, které podle něj vlaky dělily od srážky, je odpovídající vzdálenost. „Tento případ může nastat například při poruše zabezpečovacího zařízení. Jenom se zbytečně straší lidi," dodal čtenář.

Tomu oponoval diskutující pod jménem Pisálek. „Jenže tobě i všem ostatním, kteří neustále kolovrátkují, že nic se stát nemohlo, pořád uniká podstatný fakt. Že ty dva vlaky se na stejné staniční koleji objevily na 99% v rozporu s tím, co chtěl zřejmě výpravčí udělat. Takže si důsledky vyvozuj nejprve vůči sobě."

Na příspěvek Pisálka pak zareagoval diskutující pod jménem Doktorr1. „A ty víš, co výpravčí udělal a neudělal? Já to třeba vím a taky jiné podrobnosti. Nechám si je ovšem pro sebe. Jisté pochybení nastalo, ale těžko se to vysvětluje," dodal Doktorr1. Podle něj V dané situaci došlo ke shodě náhod. „Osobní vlak tu přivolávací návěst prostě prožíval déle a vlak EC za ním zase ne. Což záleží na každém strojvedoucím zvlášť, jak se zachová. Někdo prodlouží i déle, než je nezbytně nutné. Výpravčího znám osobně i jeho schopnosti a nezaslouží určitě tolik kritiky, jak mu média přisuzují."