Takové nehody nejsou ojedinělé, podle policistů se jim však často dá předejít díky vzájemné ohleduplnosti chodců a řidičů. Strážci zákona lidem navíc doporučují zvýšit pozornost v podzimním počasí.

Podle policejní mluvčí Ivy Šebkové by chodci i řidiči měli být neustále ve střehu. „Příčiny srážek jsou totiž různé. Chodci si třeba dost často myslí, že mají absolutní přednost, a proto klidně vstoupí před přijíždějící auto. Na neosvětlených přechodech zase chodci nejsou dost dobře vidět, může se stát, že je řidič přehlédne,“ popsala některé důvody policistka.

Na vině tak bývají střídavě obě strany. Třeba na konci října pod koly auta skončil čtrnáctiletý chlapec, kterému na přechodu na blanenské ulici Poříčí zastavilo auto odbočující doprava. Řidič jedoucí rovně ve vedlejším pruhu jej však neviděl a srazil ho. Chlapec skončil s těžkým zraněním v nemocnici.

Podobná situace se opakovala minulé pondělí na stejném místě. Patnáctiletý hoch utrpěl lehká zranění poté, co jej srazila mladá řidička. A ve stejný den zranila sedmiletou dívku také žena v Boskovicích. „Sedmapadesátiletá řidička osobního vozu dívku přehlédla,“ sdělila Šebková.

Svítit na dálku

Reflexní prvky. To je základ, který by v šeru a tmě údajně neměl chybět žádnému chodci. „Pokud na sobě chodec má něco reflexního, lze jej rozpoznat až na dvě stě metrů. Nijak neoznačeného chodce řidič vidí sotva na patnáct metrů,“ policistka. Podle ní člověku stačí například reflexní pásky, které lze přidělat na svršky. „Starším lidem doporučujeme třeba reflexní označení hůlek, dokonce existují i reflexní nákupní tašky,“ doplnila Šebková.

Někteří řidiči však tvrdí, že chodci často o nebezpečí vůbec ani neuvažují. „Pokaždé, když jedu v Blansku po Svitavské ulici, kde jsou ze všech stran supermarkety, lidé chodí přes silnici i mimo přechody pro chodce. Dokonce se často zastaví v půlce silnice a čekají, až je pustí auta v protijedoucím pruhu,“ uvedl třeba řidič Aleš Trtílek.

Jeho slova potvrzuje i instruktor autoškoly Zdeněk Pernica. „Po Blansku si nedovolím jet víc jak pětatřicet kilometrů za hodinu. Je tam totiž hustý provoz a lidé se proplétají mezi auty. Když vlezou na přechod, kolikrát se ani nerozhlédnou,“ doplnil Pernica.

Podle něj jsou děravé zákony o silničním provozu. „Třeba na Slovensku platí, že za snížené viditelnosti musí mít chodci povinně reflexní prvky, u nás nic takového není. Pak také chodcům zakazují chodcům sluchátka v uších. V tomto se máme ještě hodně, co učit,“ myslí si Pernica.

Doplnil, že ani řidiči navíc často neví, kde všude si na přechody mají dávat pozor. „U křižovatky jsou přechody pro chodce samozřejmostí. Ani je nemusí označovat cedule, protože to by pak po celém městě byl les značek,” upřesnil Pernica.

V roce 2014

Že se nynější situace v blanenských ulicích Svitavská a Poříčí, které tvoří hlavní průtah městem, musí vyřešit, vědí i na blanenské radnici. „Silnice je v těch místech široká, v rekonstrukci se proto počítá i s ostrůvky u přechodů pro chodce. O opravách ale rozhoduje kraj, město se bude spolupodílet. Zatím to vypadá na opravy v roce 2014,” uvedl blanenský starosta Lubomír Toufar.