Loni, předloni ani v roce 2012 nezemřel na silnicích Blanenska ani jeden motorkář. Letos už pět. Naposledy v sobotu čtyřiačtyřicetiletý muž u Svinošic. Motorkář, který jel vzadu ve skupině dalších, nestihl dobrzdit, vjel do protisměru a položil stroj na silnici. Poté se srazil s protijedoucím autem.

Naděje na jeho záchranu trvala jen krátce. „Muž utrpěl mnohačetná poranění. Na místě se ho podařilo ještě oživit a naložit do vrtulníku. Po cestě se ale jeho stav prudce zhoršil a zemřel," řekla k neštěstí mluvčí jihomoravské záchranky Barbora Zuchová.

rok: úmrtí/těžké zranění
- 2015: 5/4
- 2014: 0/8
- 2013: 0/3
- 2012: 0/4
- 2011: 2/5
- 2010: 1/5
Zdroj: Policie ČR

V srpnu mezi Šebrovem a Blanskem zemřel sedmatřicetiletý muž, který nezvládl řízení motorky a narazil do svodidel. Rovněž v srpnu nepřežil dvaadvacetiletý řidič skútru srážku s osobním autem mezi Rozsečí a Hodonínem. Mezi Blanskem a Šebrovem v květnu zemřel řidič skútru, který dostal smyk a narazil do protijedoucího auta. Při dalších nehodách se motorkáři vážně zranili.

Někteří lidé mají jasno, že na vině jsou hlavně řidiči motorek, kteří jezdí příliš rychle. Nejčastěji bourají na silnici mezi Blanskem a Lipůvkou. „V těchto místech se jezdí velmi rychle, motorky cca 100 až 200 kilometrů v hodině, někdo se snaží dělat i maximálky, takže to podle toho vypadá. Policie o tom ví a jako vždy nic nedělá," tvrdí v diskuzi na webových stránkách Blanenského deníku Rovnost například čtenář, který se podepsal jako Wing.

Že to tak vždycky není, dokazuje například případ z července. U Svitávky zemřel dvaašedesátiletý jezdec na motorce, kterému při odbočování vlevo nedal přednost řidič osobního auta. „Motorkář se ještě na poslední chvíli pokusil srážce vyhnout, ale kolizi zabránit nedokázal. Záchranáři ho vytrvale oživovali, už mu ale bohužel nemohli pomoci," řekl tehdy policejní mluvčí Petr Nečesánek.

Motorkář Tomáš Opluštil z Voděrad si myslí, že za nehody může hlavně lidská nepozornost. „Někdy jsou na vině řidiči aut, kteří motorkářům nedají přednost, jindy sami motorkáři, kteří třeba nepřizpůsobí rychlost jízdy. Pro řidiče motorek však obvykle mívají nehody mnohem horší následky, v autě je šance na přežití vyšší," řekl Opluštil.

Některé z motorkářů, kteří se ze své cesty už nevrátili, znal. „Lidé se bohužel na řízení často nesoustředí. Je to smutné, já sám nemám z jízdy v hustším provozu dobrý pocit," řekl.

Podle policistů se nedá odpovědět na otázku, co stojí za tolika úmrtími řidičů motorek v posledních měsících. „Na silnicích se nic zásadního nezměnilo, nebyly ani nepříznivé povětrnostní podmínky. Spekulovat můžeme o tom, že jednou z příčin je nárůst řidičů, kteří mají málo zkušeností. Vydaných řidičských průkazů na motorky je stále víc. Ale zobecnit se to určitě nedá," uvedl policejní mluvčí.

Blanenští policisté každý měsíc pořádají nejméně jednu větší kontrolní akci zaměřenou na motorkáře. Každoročně organizují rovněž preventivní akci Nežij vteřinou, na níž upozorňují na možná rizika a ukazují i následky nehod. „To ale všechno nevyřeší. Nedávno jsme měli jednu takovou velkou kontrolu a hned následující den při nehodě zemřel motorkář," upozornil Nečesánek.

Ani Opluštil si nemyslí, že více policejních kontrol by situaci výrazně zlepšilo. „Často hraje roli pár sekund, zdánlivě malá chyba, která je však osudná. Tomu policisté nemohou úplně zabránit," dodal.

Aby následky nehod nebyly pro motorkáře tak vážné, byla před časem mezi Blanskem a Šebrovem instalována speciální svodidla. Ta zabrání tomu, aby pod nimi motorkář po nehodě zůstal zaklíněný a přišel například o nohy. „Další podobná se budou v brzké době osazovat u Rudky u Kunštátu. Na počet nehod motorkářů ale samozřejmě nemají vliv," dodal policejní mluvčí.