Loni zemřeli na železnici na Blanensku do konce května dva lidé. Letos už čtyři. Na vině jsou nezodpovědnost chodců a ještě častěji úspěšné pokusy sebevrahů. Blanensko patří v tomto ohledu k nejrizikovějším místům na železnici v České republice. Železničáři i policisté přiznávají, že není v jejich silách tyto tragické statistiky ovlinti. Někteří strojvedoucí už se tudy bojí jezdit.

„Poslední dobou je podobných případů čím dál víc. Vždyť ten vlak snad nejde přehlédnout," napsal na webových stránkách Blanenského deníku Rovnost diskutující pod přezdívkou Kalvik. Reagoval tak na případ z minulého pondělí, kdy se muž s kolem snažil přejít koleje přímo v Blansku asi sto padesát metrů od nejbližšího železničního přejezdu.

Muž srážku s projíždějícím vlakem nepřežil a stal se letos už čtvrtou obětí. Pouze jeden člověk měl štěstí a lékařům se jej podařilo zachránit.

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal nedokáže říct, proč je zrovna na Blanensku podobných případů tolik. „Co se týká sebevražd, loni jsme měli po celé republice vytipované tři nejrizikovější úseky. Jeden v okolí Havířova, druhý mezi Prahou a Úvaly a třetí právě za Brnem směrem na Blansko," popsal zarážející skutečnost.

Zároveň přiznává, že Drážní inspekce na rostoucím počtu případů nic změnit nedokáže. „Možností by bylo jedině koleje oplotit, ale to je samozřejmě nereálné. Záleží pouze na lidech, jestli se začnou chovat zodpovědněji. Musejí konečně pochopit, že mimo oficiální přechody přes koleje na nich nemají co dělat. Naprosto zbytečně riskují," konstatoval Drápal.

Policisté rozdělují srážky lidí s vlakem do dvou skupin. „Tou první jsou nešťastné náhody a druhou pokusy o sebevraždu. Ty jsou daleko častější. Jelikož k nim většinou dochází mimo obce, nemáme šanci jim jakkoli předcházet," přiznala policejní mluvčí Iva Šebková.

Výjimkou jsou situace, kdy policisté zahlédnou člověka pohybujícího se na kolejích v době, kdy funguje výstražné zařízení. „Lidi, kteří takto zbytečně hazardují, můžeme pokutovat až do výše dvou tisíc korun. Výstražná znamení jsou dostatečná, ať už se jedná o blikání červených světel, závory nebo třeba zvukové efekty," vyjmenovala Šebková.

Číslo dne: 5
srážek člověka s vlakem už se od začátku roku stalo na Blanensku. Čtyři lidé nepřežili. Přitom za loňský rok byly podobné nehody do konce května dvě. Železničáři označují úsek z Brna na Blanensko za kritický.

Někteří lidé nechápou, jak může k nehodě na kolejích vůbec dojít. „Nejen že jsou zdálky vidět. Je přece obtížné je přeslechnout, dělají rámus. Bojím se, co nastane ve chvíli, když začnou jezdit nějaké novější stroje. To bude jako mlýnek na maso," podělil se o svůj názor diskutující pod přezdívkou Honza.

Podle strojvedoucího Martina Malíka je problém třeba v tom, že mnoho mladých lidí přechází koleje se sluchátky na uších. „Vždycky mě zarazí, když si někteří lidé stěžují na to, že houkám, abych třeba jen odplašil zvěř, a oni kvůli tomu nemůžou spát. Asi je to otázka priorit," řekl muž, který ve vlakové kabině projíždí Blanenskem velmi často.

On sám zatím na možná rizika při průjezdu frekventovanými úseky nemyslí. „Nehoda se může stát kdykoli a kdekoli, nejen na Blanensku. Člověk se na to dopředu nijak připravit nemůže, ale držím se přísloví, že kdo se bojí, nesmí do lesa," nastínil svůj postoj Malík.

Nebojí se však zároveň přiznat, že ve chvíli, kdy by skutečně někoho srazil, začal by se možná na všechno dívat jinak. „Pár mých kolegů už si něčím podobným prošlo, někteří dokonce vícekrát. Takže vím, že to není žádná legrace," podotkl strojvedoucí.

Jak ukázal jeden z příspěvků v diskuzi na webových stránkách Blanenského deníku Rovnost, všichni strojvedoucí podobný odstup udržovat nedokáží. „Jsem vlakvedoucí a kvůli tomu, že těchto případů je v poslední době fakt hodně, tak už se skoro bojím chodit do práce. Není příjemné někde kvůli tomu stát a poslouchat nadávky od cestujících, a to nemluvím o tom, když se to stane na mém vlaku a já musím jít zjišťovat, jestli není potřeba první pomoc," podělil se o své obavy diskutující pod přezdívkou Franta.

V případě, že se některý ze strojvedoucích stane účastníkem tragické události, na další cestě jej automaticky vystřídá kolega. „A to i v případě, že se dotyčný zdá v pořádku. Nikdy nemůžeme dopředu vědět, kdy na něj následky nehody nějakým způsobem dolehnou. Jinak se ale nějaká striktní pravidla určit nedají, protože se pokaždé jedná o velmi individuální prožitek, který ovlivňuje mnoho různorodých faktorů," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

České dráhy podobným nešťastným událostem předcházet nedokáží. „Jakákoli prevence je v tomto případě nemyslitelná. Třeba jen plošné snížení rychlosti by mělo dalekosáhlé následky na celý dopravní systém. Strojvedoucí jsou v tomto případě svým způsobem bezmocní," dodala Šubová.