To vše bude už brzy k vidění v Olešnici. Muzeum historických vozidel tam otevřou už letos na jaře.

„V lednu jsme v muzeu dokončili stavební úpravy. Teď už je vše nachystané pro to, aby se do haly mohly začít navážet motorky, auta i umísťovat obrazy,“ informoval olešnický starosta Zdeněk Peša.

Do muzea se budou moct milovníci starých strojů podívat už zjara. Hned na začátku prohlídky je přivítá krátký úvodní film, celou trasou je pak bude provázet reprodukovaný hlasový průvodce.

„Muzeum zamýšlíme udělat samoobslužné. Návštěvníci si sami můžou na obrazovce zvolit, o jakém stroji se zrovna chtějí dozvědět informace. Navíc bude o každého exponátu popisek, na kterém budou údaje třeba o roku výroby, o typu nebo výkonu veterána,“ doplnil starosta.

Stroje dovezou do muzea ze sbírky Petra Hamerského. Československé veterány shromažďuje už bezmála třicet let. „Nejvíc mě zajímají motorky a automobily od meziválečných let až do let osmdesátých. České stroje totiž v první polovině dvacátého století udávaly trend v automobilovém průmyslu na celém světě. Podařilo se mi sesbírat až desítky výjimečných motocyklů i automobilů,“ přibližuje Hamerský.

V olešnickém muzeu tak například bude k vidění Jawa, kterou čeští konstruktéři vyrobili tajně v období protektorátu. „Tato motorka, jinak zvaná pérák, poprvé vyjela v roce 1945. Protože za války nebylo možné, aby se konstruoval český motocykl, museli na ní naši lidé pracovat v Praze tak, aby se jim to podařilo utajit před Hitlerem. Když ji pak po skončení války předvedli v autosalónu v Ženevě, vyrazili všem dech. Přeběhla totiž vývoj aspoň o patnáct let,“ popsal sběratel.

V olešnickém muzeu bude kromě unikátních starých kousků k vidění také umění. Na zdech budou totiž viset více než tři desítky obrazů otce sběratele, Karla Hamerského. „Tatínek byl sice učitel technických předmětů, ale celý život ho zajímalo umění. V muzeu proto vystavím také jeho obrazy, na kterých je zobrazena hlavně krajina kolem Olešnice,“ doplnil Petr Hamerský.