Portréty v životní velikosti. Nejrůznější zátiší, jako například nakreslená bronzová hlava zakrytá igelitem. Své jedinečné kresby představil v sobotu na vernisáži v lidmi zaplněné Galerii města Blanska světoznámý umělec Tomáš Smetana. Originální kreslíř svá díla vytváří tisíci tenkými čarami. To vše mikrotužkou.

Čárkující umělec výstavu pojmenoval Bota po mamince, svatební skleničky a popelníček tatínka z doby, kdy kouřil. V Blansku vystavuje své dílo v takové šíři, v jaké jej zatím nebylo možné zhlédnout.
„Začal jsem si kreslit tak před šestnácti lety,“ řekl o sobě Smetana. Dodal, že dříve některá svá díla zdobil i ornamenty. „Dával jsem dekor na koberec, pak jsem ho začal dávat na pozadí a asi před dvěma lety jsem ornament zavrhl a spíš jej nahrazuji barvou,“ popsal. Jeho slova potvrzují kresby, kdy z černobíla vystupuje jeden nebo dva barevné prvky.

Výjimečnost Smetanovy práce spočívá ve způsobu tvorby. „Vždy sedím a začnu dělat mechanicky čárečky a pak mě to chytí. Kreslím třeba čtyři až pět hodin,“ popisuje skromný umělec. Než vytvoří obraz, mohou uplynout třeba dva roky. Proto má Smetana většinou rozpracovaných víc věcí současně.

Kromě zajímavých zátiší návštěvníky výstavy v Blansku zaujaly portréty konkrétních lidí. Do rámu Smetana zasadil například umělkyni Veroniku Bromovou nebo malíře Jana Mertu. Smetana své živé objekty neinstaluje, nechá je zaujmout přirozený postoj. „Lidé si to musí odestát, ale není to hrozné. Vždy šlo asi o dvakrát dvě hodiny,“ řekl Smetana a dodal, že lidi kreslí zblízka. Proto mají figury na jeho obrazech kratší nohy.

Smetanův přítel a zároveň model Jan Merta s ním v sobotu vernisáž zahájil. „V Tomášově ateliéru jsem se cítil dobře, vždy mě to tam inspirovalo k vlastnímu malování. Třeba jsem zrovna zpracovával oděv jako samostatnou věc, jako stavbu. Při pohledu na Tomášovo dílo jsem si řekl, že to udělal skvěle, a já to musím udělat jinak,“ netajil se Merta. Podle něj je Smetana výjimečný svým pojetím reality. „Nikdo jiný takhle staromistrovsky prvky obrazu, oblečení a vůbec figuru nestaví,“ podotkl Merta.

Na zdech blanenské galerie viditelně převládají portréty mužů. Podle Merty je to náhoda. „Tomáš mnohokrát kreslil svou ženu a dříve své partnerky,“ sdělil a upozornil, že vystavená díla jsou navzájem spojena a vytváří jakousi řadu.

Tentýž postřeh měl Jiří Lech, který přijel do Blanska za moderním uměním až z Brna. „Žádné jeho dílo z těch ostatních nevystupuje. Ty obrazy jsou v řadě. Pozoruji ale to pozadí… je to strašně pracné. Dnes je rychlá doba a všichni malíři se v ní uvolňují a vše zjednodušují. Toto je výjimka,“ míní Lech.

Výstava potrvá do devátého března.