Legendární jazz rockoví muzikanti přijeli zahrát do zámeckého skleníku na pozvání rodiny Bařinkových, která vlastní boskovickou Galerii Otakara Kubína.
„Ten koncert vznikl na základě dlouhodobého kontaktu s Martinem Kratochvílem a jeho dřívějších koncertů v galerii. Tentokrát jsme dostali nabídku na vystoupení v rámci koncertní šňůry Jazz Q. Protože šlo o větší počet muzikantů, rozhodli jsme se koncert tentokrát uspořádat ve skleníku,“ sdělil galerista Josef Bařinka.


Právě v galerii už dříve Martin Kratochvíl s americkým kytaristou a zpěvákem Tony Ackermanem hrál. Tentokrát téměř dvěma stům návštěvníků představil Kratochvíl svůj hlavní projekt, se kterým spojil více než čtyřicet let svého života.
Vznik Jazz Q se totiž datuje až do roku 1964. „V té době jsme s Jiřím Stivínem hrávali v klubu Viola, kde jsme nejdříve jen doprovázeli poezii, později jsme začali sami koncertovat. Tam má také svůj původ název kapely. Vymyslela jej některá z produkčních klubu, když nás psala do programu. Takže tu z ničeho nic byl Jazz Q,“ nastínil historii své skupiny klávesista Martin Kratochvíl.


Jazz Q několikrát svou produkcí předběhl dobu. Původní free jazzové skladby se po odchodu Jiřího Stivína zvolna proměňovaly do podoby jazz rockové, výrazně ovlivněné hudbou Milese Davise. Určující byla v tomto směru pro Jazz Q hlavně léta sedmdesátá. Alba Symbiosis a Pozorovatelna velmi ovlivnila celou řadu špičkových českých muzikantů.


„Byla to také generační výpověď. Hodně muzikantů, kteří s námi hráli, projevovalo skrze hudbu svůj nesouhlas s režimem,“ řekl Kratochvíl.
V neděli se přitom dostalo i na skladby z již zmiňovaných raných desek. Kapela totiž představila publiku čerstvě vydané souborné album. Desku ve skleníku pokřtil Kratochvílův dobrý přítel, boskovický rodák Pavel Kysilka.


„Stála za tím potřeba vydat naši diskografii v kompletu. Na albu je tak zachycena ucelená perioda naší tvorby. Musel jsem si kvůli tomu po dvaceti letech poslechnout všechny naše skladby,“ vysvětlil Kratochvíl.