Před časem ji místní nechali zrestaurovat u odborníků v Litomyšli. Práce stály přes tři sta tisíc korun. Sto tisíc na obnovu historické opony o rozměrech šest krát tři metry věnoval kraj. „Přesný rok vzniku malby neznáme. Otakar Kubín oponu namaloval pro vanovický divadelní spolek v dobách svých studií. Ještě před odchodem do Francie v roce 1913“ řekl Deníku vanovický místostarosta Petr Dvořáček.

Dodal, že pro studujícího Kubína bylo namalování opony pro ochotníky přivýdělkem, podobně jako jeho obraz do kapličky ve Vratíkově. „V Boskovicích i ve Vanovicích se dodnes vedou debaty kolem ceny opony. Podle zápisů z roku 1909 měl odbor Národní jednoty za oponu zaplatit 150 korun. Malíř však žádal 222 korun. Kubín si měl při oslavách osmdesátin v Boskovicích na Vanovické postěžovat. Prý řekl: Potvory, zostali mně dlužni,“ vrátil se do historie Dvořáček.

V dobových dokladech se mu však podařilo dohledat, že se malíř ve svých vzpomínkách mýlil. „Malíř dostal zaplaceno celkem 258 korun a 7 haléřů, na což si odbor musel půjčit z místní Záložny 75 korun,“ poznamenal.

Nahé bohyně

Původně Kubín navrhl, že na oponě vyobrazí námět řeckého chrám s nahými bohyněmi umění. To se místním nelíbilo. Nakonec použil předlohu svého přítele Františka Urbana z roku 1904, která zdobí Smetanův dům v Litomyšli s názvem Oslava hudby.

Záložnu postavili Vanovičtí v roce 1896. Nyní je v ní sídlo obecního úřadu. Sál využívají na menší kulturní akce přednášky, vítání občánků, svatby, koncerty. „V obci dodnes působí pěvecký sbor Vlastimil svíce jak sto třicetiletou historií,“ uzavřel Dvořáček.

Restaurátor Luboš Machačko uvedl, že plátno i malba historické opony byly silně poškozené a celé dílo se nacházelo v havarijním stavu. K němu přispělo opakované rolování textilu na návinovou lať a nevhodné uskladnění. Obnova trvala restaurátorům zhruba tři měsíce. „Opona byla v havarijním stavu, roztrhaná, deformovaná a s odpadanou malbou. Aby byla zajištěna její stálost a pevnost do budoucna, byla v celé ploše podlepena kvalitním holandským plátnem. A také napnuta na mimořádně rozměrný dřevěný rám, skládající se ze dvou samostatných rozkládacích obrazových rámů,“ popsal restaurátorské práce Machačko.

Vzhledem k masivní destrukci barevné vrstvy si obnova opony vyžádala rozsáhlé retušování a lokální malířské rekonstrukce. „Použili jsme speciální restaurátorské barvy a materiály. Základní snaha byla zachránit oponu a obnovit její výtvarnou a uměleckou hodnotu za co největšího uchování její autenticity,“ doplnil restaurátor.