První interaktivní film, ve kterém mají hlavní slovo diváci. Takovým označením se pyšní snímek Člověk a jeho dům, který byl v sobotu k vidění v kině v Boskovicích.

Tento filmový projekt spatřil poprvé světlo světa na výstavě Expo v Kanadě roku 1967. Do Boskovic se dostal díky kontaktům Radka Pernici, vedoucího tamního kina. „Jakmile jsem se dozvěděl, že pražské kino Světozor obnovilo promítání Kinoautomatu, zavolal jsem lidem, které tam znám,“ řekl Pernica. „Zajímalo mě, jestli je Kinoautomat přenositelný třeba i do Boskovic,“ dodal Pernica.

Nakonec se mu podařilo náročné technické podmínky splnit. Díky tomu mohli lidé z regionu spatřit na boskovickém filmovém plátně Miroslava Horníčka řešícího zápletku se sousedkou. Té se téměř nahé podařilo zabouchnout dveře od jejího bytu. Pomoci zoufalé a polonahé ženě, či odmítnout pomoc? Boskovičtí diváci rozhodli pro pomoc a příběh dostal rychlý spád.

Volba probíhala jednoduše. Film se několikrát během projekce v napínavém momentě zastavil. V tu chvíli vstoupil na podium herec a moderátor Josef Polášek. Vyzval diváky, aby volbou červeného, nebo zeleného tlačítka na hlasovacím zařízení rozhodli, jak bude příběh filmu nadále pokračovat.

Autorem této myšlenky je režisér a scénárista Radúz Činčera. Ten zemřel před devíti lety. Jeho dcera, režisérka Alena Činčerová, však byla na boskovické premiéře Kinoautomatu přítomna. „Boskovice jsou po Uherském Hradišti náš teprve druhý moravský výjezd,“ řekla Činčerová.

Právě ona stála u znovuzrození projektu. Ten byl i přes velký úspěch v tehdejším Československu zakázán. „Komunistickému režimu vadila myšlenka svobodné volby, která film provází,“ vysvětlila Činčerová. Kinoautomat tak díky zákazu upadl v zapomnění a dochoval se pouze v neúplné kopii. „Byla to téměř archeologická práce,“ líčila strasti Činčerová.

Promítání si nenechal ujít ani Martin Hlaváč z Blanska. „Mám rád starší filmy z této doby. Zde navíc ještě můžu rozhodovat o tom, jak bude příběh vypadat, a to je velmi lákavé,“ pochvaloval si Hlaváč.