Občas mi zavolá některá z kamarádek, abych jí poradila s výběrem auta. Dosluhuje jí oktávka, kombíkový peugeot nebo golf a otázka zní: “Je vůbec dneska na trhu normální auto? Takové, co jezdí na konvenční palivo a má klasické rozměry? Takové, u kterého v kabině na první dobrou poznám, jak se odmlžuje okno a pouští rádio?” Naprosto chápu, že někdy chce člověk zkrátka jen přesednout do auta nového, neopotřebovaného, spolehlivého a v záruce, aniž by nějak zásadně měnil svoje řidičské zvyky. Voilá, milé dámy, mám tu jeden kousek přesně pro vás. 

Značka Kia sice v poslední době dělá dojem futuristickým designem a vychytávkami v interiéru, v nabídce má však stále i auta, která zahřejí srdce milovníka klasiky. A to aniž by byla zastaralá, je třeba zdůraznit. Ceed SW neboli Sportswagon (rozuměj kombi) je jedním z nich. Při pohledu zvenčí jde o klasický kombík, což už je v dnešním světě plném SUV trochu retro samo o sobě. Ne každý však touží po vysoké karoserii, chce si zvykat na jiný posez, jiné ovládání a v neposlední řadě větší rozměry. Zároveň klasické kombi nabízí dostatek místa pro posádku i zavazadla. Za sebe si v pohodě sednou dva dospělí a ani na šířku se nebudou šťouchat lokty.

Opel Astra: Na dámskou jízdu i víkend s rodinou

Objem kufru činí standardně 625 litrů. V testovaném autě to bylo pouze 512 litrů, neboť tato konkrétní motorizace je doplněna mild-hybridní technologií. Pořád je ale zavazadlový prostor více než slušný a zejména oceňuji hned dvě přihrádky pod podlážkou, do kterých lze umístit věci, které nechcete v kufru přesypávat ze strany na stranu. Běžný nákup se tam vejde úplně krásně, a komu někdy v kufru při jízdě vyklouzl z tašky jogurt v kelímku, bude tímto řešením potěšen.

Ergonomie a funkčnost

Posaďte se za volant, a hned budete vědět, co kde hledat. Ergonomie je tu zvládnutá na jedničku - od volantu až po pohodlné sedačky. Podívejme se nejdřív na středový tunel, kde najdete úložný prostor v loketní opěrce, dva držáky na pití, ještě jednu přihrádku na drobnosti, bezdrátovou nabíječku a pár tlačítek, například pro vypnutí systému start-stop nebo volbu jízdních režimů. Uprostřed toho všeho je klasická řadicí páka, přestože se v tomto případě jedná o automat. Skuteční staromilci si do auta objednají manuál, ale třeba matkám s dětmi nebo řidičkám ve městech se určitě hodí, když budou moci pozornost a energii na ruční řazení využít jinde. Jakmile si na něj jednou zvyknete, automat je zkrátka po všech stránkách pohodlnější. 

Pojďme dál - k přehledné tlačítkové liště věnované ventilaci a klimatizaci. Teplota se ovládá standardními kolečky, všechny ostatní funkce mají svůj vlastní fyzický čudlík, který po zmáčknutí hezky lupne. Hned pod lištou se nacházejí ještě tři tlačítka pro vyhřívání předních sedaček a volantu. V době sychravého počasí a ranních mrazíků zvýší tento nenápadný luxus kvalitu řidičova života o sto procent. Také kolem obrazovky infotainmentu najdeme tlačítka, přestože tato jsou už pouze kapacitní, tudíž nelupou. U displeje potěší pěkný obraz s dobrým rozlišením. Hlavní funkce lze samozřejmě ovládat i na volantu, a to včetně asistenta pro udržování v pruzích, který se zapíná při každém nastartování a někdy možná až příliš tahá za volant. 

Přepych a francouzský šarm. DS4 okouzlí designem, ale i skvělou jízdou

Výbavová verze Top je u modelu Ceed vůbec nejprodávanější a už ve standardu s ní dostanete 10,25“ palcový displej s navigací, parkovací kamerou a podporou Android Auto i Apple Carplay. Testované auto dostalo ještě Paket Premium v ceně 55 tisíc, který doplňuje například digitální přístrojovku, větší středovou obrazovku, bezklíčové nastupování a startování, polokožené sedačky, elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce nebo elektrické otevírání kufru. Všechno jsou to komfortní záležitosti, které sice potěší, ale pokud chcete padesát tisíc investovat jinde, docela dobře se bez nich obejdete.  

Nafta stále žije

Kombi ve velmi slušivé zelené barvě (jde o příplatkovou Experience Green za 15 000 Kč) jsem dostala na test s naftovým motorem, což je další lehké retro. Diesel z nabídky automobilek pomalu mizí, ale pokud jezdíte často dlouhé trasy, pořád odvede skvělou službu. Naftový Ceed dostanete vždycky s mildhybridní dopomocí, které si ale v praxi vůbec nevšimnete, a když, tak jen v dobrém. Například start-stop je díky mildhybridu v zásadě neobtěžující.
Výkon 136 koní neboli 100 kW je na jedenapůltunové auto akorát, a pokud se vám při rozjezdu bude zdát dynamika trochu moc rozvážná, nejspíš to bude tím, že se vůz vždycky nastartuje v režimu Eco. Přepněte si ho do Comfortu, a hned se pojede líp, Sport se pak bude hodit hlavně na předjíždění. Zpod kapoty se hned po startu ozývá typické dieselové klapání, po zahřátí se ale motor zklidní a až na občasnou drobnou vibraci o něm prakticky nebudete vědět. Udávaná průměrná spotřeba 4,8 litru nafty rozhodně není z říše snů, a pokud pojedete v klidu, bez námahy jí můžete dosáhnout. Ti, kteří rádi pravý pedál trochu přišlápnou, skončí zhruba u 5,5 litru jako moje maličkost.

Ve městě hravý, na dálnici důstojný. Renault Clio ukazuje, jak se dělá kompromis

Ceed vám bude za všech okolností pohodovým přepravníkem. Nebyl postižen žádným rádoby sportovním laděním podvozku, takže se posádce postará o dostatečný komfort i na  českých silnicích, které přílišnou hladkostí neoplývají. Ani za ta efektní kola o rozměru 17 palců nezaplatíte kompromisem v podobě drncání. Ať už jedete s rodinou na výlet, nebo se přesouváte za prací, cestování se jistě nestane otravnou etapou, kterou chtějí mít všichni co nejdřív za sebou. S dobře odhlučněnou kabinou, dobrým audiosystémem a pohodlnou jízdou to bude příjemně strávený čas. 

Šetřit, nebo se rozšoupnout?

Konfigurátor Kia nabízí množství možností, ze kterých si určitě vyberete. Pokud vás zajímá hlavně kombík, a motor či výbavu zas tak neřešíte, pak vězte, že benzinový Ceed SW s manuálem a v základní výbavě Comfort můžete mít už za 429 980 Kč, ve výbavě Top (v testu) pak za 539 980 Kč. Toužíte-li po naftové jedna-šestce, je dostupná od 634 980 Kč s výbavou Exclusive nebo vyšší. Nafťák s automatem a výbavou Top má základní cenovku 719 980 Kč. Testované auto obsahovalo ještě zmíněnou příplatkovou barvu za 15 tisíc, Paket Premium za 55 tisíc a Paket Tech za 40 tisíc, který zahrnuje například adaptivní tempomat, systém sledování mrtvého úhlu s asistentem pro zamezení zadním kolizím, autonomní nouzové brzdění nebo asistent pro jízdu na dálnici. Výsledná cena testovaného auta tedy činí 829 980 Kč, což ve světle dnešních cen a konkurence velmi slušná nabídka.