Hledáte-li rodinný vůz, který je dostatečně velký, praktický a ovladatelný, a který navíc dokáže jezdit velmi úsporně, budete u Fordu Kuga na správné adrese. Je natolik univerzální, že by se až chtělo zvolat: Kugu do každé rodiny! Jen nevím, jestli můžu říct totéž o plug-in hybridním pohonu, který dle mého názoru zůstává vhodnou volbou pro poměrně úzkou skupinu zákazníků. Ale pojďme to vzít popořadě…

Zvenčí má Kuga příjemnou “akorátní” velikost, která nevzbuzuje obavy, že se z parkování ve stísněnějších podmínkách stane noční můra. I když jde jednoznačně o SUV, z bočního pohledu má hezkou protáhlou siluetu připomínající spíš zvýšený kombík. Dle mého skromného názoru se umírněný, ale ladný design povedl a potvrzovaly mi to i reakce okolí. Druhá nejvyšší výbava ST-Line X přidává navíc k vnější vizáži decentní dynamické prvky jako třeba sportovněji tvarované nárazníky.

Interiér praktického rodiče

Tak akorát je i prostor v kabině. V přední části je to naprosto jednoznačné, tady se bez ohledu na rozměry své postavy můžete rozvalovat dle libosti. Na zadních sedačkách pak mohou trpět lehkým diskomfortem čahouni s výškou ke dvěma metrům, neboť místo nad hlavou trochu utrpělo svažující se linií střechy. Zas je tu ale praktická vychytávka v podobě posunovacích sedaček. Ty mohou být více vpředu, když chcete místo v kufru, nebo vzadu, když chcete místo v kabině. Posunují se samostatně a také opěrák lze naklápět, což skýtá velkou variabilitu. 

Citroën C5 Aircross PHEV: Komfortní rodinné taxi ve francouzském stylu

Rodiče malých dětí ocení, že kabina působí velmi bytelně a použité materiály vyznávají spíš praktické hledisko, než by se snažily okouzlit svou vytříbeností. To vůbec neznamená, že by byly ošizené, jen si nehrají na okatý luxus. Celkově se tu budete cítit opravdu příjemně, protože sedačky jsou pohodlné, ergonomie prvotřídní a potěchu pro oko zajišťují detaily jako třeba ozdobné prošívání nebo volant z příjemné perforované kůže. 

Infotainment bez zbytečných serepetiček

Pokud jste zatím nepřišli na chuť ovládání veškerých funkcí přes displej, potěší vás Kuga množstvím fyzických tlačítek. Klimatizace má samostatný panel, své tlačítko má vyhřívání sedaček i volantu, jízdní režimy nebo head-up displej. Vedle otočného voliče převodovky navíc najdete tlačítko EV, které umožňuje výběr režimu hybridní soustavy. Středový displej není kdovíjak velký ani kdovíjak působivý, pokud jde o grafiku, v systému se ale okamžitě zorientujete a najít konkrétní funkci vám nebude činit potíže. Navíc má displej svižné reakce, nad každým požadavkem se nerozmýšlí a ani jednou mi během testovacího týdne nezamrzl. Jistě, měla by to být samozřejmost, ale není. Se stoupajícím množstvím funkcí infotainmentu je jeho stabilita stále větší problém. 

Parťák do nepohody, o kterého se můžete opřít, to je Subaru Forester

Z praktických záležitostí musím zmínit ještě vysouvací krytky hran dveří, díky kterým se při vystupování neumažete. Zavazadlový prostor nabízí u hybridní verze 581 litrů, což je víc než slušné, a pod podlahou najdete ještě úložný prostor na kabeláž, která má jinak sklony překážet, kde se dá. Líbila se mi i oboustranná rohož, z jedné strany kobereček, z druhé strany guma na převoz ne zrovna čistých věcí. 

Chvíli benzín, chvíli elektřina

Pod kapotou testovaného auta máme osvědčený dvouapůllitrový benzínový čtyřválec, kterému pomáhá elektromotor. Jejich společný výkon činí 225 koní, což je na kompaktní SUV pěkná hodnota. V praxi to znamená, že má dost síly na běžný provoz i občasné rychlejší manévry typu předjíždění či přibočení na frekventovanou dálnici. Pohonného ústrojí můžete nastavit do hybridního režimu a dál si ho nevšímat. V takovém případě si auto samo vybere, v jakém okamžiku chce jet na elektřinu a v jakém na benzín. Pokud máte nabito, můžete pak jezdit se spotřebou jen něco přes litr benzínu, dokud vám šťáva nedojde. 

Volvo C40 Recharge Twin vám představí elektromobilitu v nejhezčím světle

Tlačítkem na středovém tunelu si ale můžete nastavit i jízdu čistě na elektřinu, která by dle informací výrobce měla vydržet až na 64 kilometrů. Asi nikoho nepřekvapí, že teď v zimě je skutečný elektrický dojezd nižší. Další z režimů umožní baterii během jízdy nabíjet a pak bude auto jezdit se spotřebou mezi 7 a 8 litry. S vybitou baterií (nějakou rezervu na rozjezdy si ale systém vždycky ponechává, navíc během jízdy rekuperuje) pak spálíte přibližně 5 litrů na sto. To jsou moc pěkné hodnoty, navíc je pohonné ústrojí opravdu příjemně naladěné a přechody mezi elektrickým a spalovacím motorem prakticky nepostřehnete. Pokud máte wallbox, bude nabití prázdné baterie trvat zhruba tři a půl hodiny, z běžné domácí zásuvky asi šest.

Jízda je tichá a pohodlná, do zatáček se Kuga vysloveně těší. Netrpí výraznými náklony a srdnatě drží stopu, takže se můžete svézt i docela svižně. O velkých nerovnostech pod koly se sice dozvíte, ale celková úroveň komfortu je vzhledem k jízdním vlastnostem skvělá. Vynikající podvozky v rodinných autech jsou zkrátka fordí specialita. 

Kolik bude stát

Pro Kugu s plug-in hybridním ústrojím musíte zvolit nejméně výbavu ST-Line a startovní cena bude 1 214 900 Kč. Testovaná výbava ST-Line X vyjde na 1 274 900 Kč, v aktuální akční nabídce Fordu se dostanete na částku 1 054 900 Kč. Za zvážení tak stojí, zda je PHEV přesně to, co hledáte. S výbornou benzínovou jedna-pětkou totiž můžete při stejné výbavě ušetřit přes dvě stě tisíc.