Nechráněné přejezdy jsou past


ANO Na nechráněných přejezdech zemře v Česku kolem třiceti pěti lidí ročně. To je několikanásobně víc než v sousedních evropských zemích. Dráhy za poslední léta utratily přes dvě miliardy za větší bezpečí. Jako by ty peníze byly vyhozeny, obětí neubylo. Mnohé přejezdy jsou nepřehledné, řidiči do nich nevidí. Světelná signalizace jako varování selhává.

NE Všechny železniční přejezdy jsou řádně označeny a zabezpečeny. Pokud řidič vjede na nechráněný přejezd, aniž by si byl jist, že nepřijíždí vlak, je jediným viníkem nehody on. Množství nehod včetně smrtelných na našich silnicích je způsobeno nepozorností. Máme snad kvůli tjednou promu jízdní pruhy na silnicích oddělit betonovými svodidly?

Jedině závory ochrání řidiče


ANO Příčiny neštěstí, při nichž umírají i malé děti, nejsou důležité. Podstatné je, abychom jim byli schopni zabránit. Světla podle všeho nestačí, obětí neubývá. Co je rozumnější? Pořádat tréninky pozornosti pro milióny řidiček a řidičů, nebo postavit u všech přejezdů závory, které situaci jednou provždy vyřeší? Náklady nejsou tak vysoké, aby to za záchranu lidských životů nestálo.

NE Řidiči občas nerespektují ani závory, o čemž svědčí četné nehody na chráněných přejezdech. Mnohokrát se za poslední dobu stalo, že automobilisté projížděli pod závorami na poslední chvíli a pak uvízli uprostřed přejezdu bez šance na únik. Nedávno se jen tak tak podařilo zachránit motocyklistu, který spadl do kolejiště, i když byly závory spuštěny.

Je to investice, která se vyplatí


ANO Postavit závory stojí do deseti miliónů na jeden přejezd. Pokud však už má přejezd signalizační zařízení, je to jen asi pětina této částky. Zabezpečit všechny přejezdy, jichž je u nás téměř osm tisíc, by stálo několik miliard, je to tedy práce na léta. Už teď je možno vytipovat tynejnebezpečnější a začít ihned.

NE Už teď se budují závory na všech přejezdech na silnicích první třídy. To bohatě stačí. Téměř čtyři tisíce přejezdů je dnes zabezpečeno pouze výstražným křížem. Na přehledných místech budou působit závory jako z absurdního filmu. A zvláště tam, kde jezdí jen občas lokální vlaky. Strojvůdce dává dlouho dopředu výstražné znamení. Řidiči přeci nejsou malé děti.

Patří to k civilizaci


ANO Železniční síť je v Česku hustá a velice zastaralá. Přitom vlaková doprava je dopravou budoucnosti. Tratě se modernizují a budou se modernizovat rychleji. Vlaky bude jezdit stále více lidí, podobně jako automobily. Nechráněné přejezdy budou stále nebezpečnější. Závory jsou vysoce účinné, vydrží dlouho a k moderní železnici patří.

NE Některé lokálky se potácejí už jen silou vůle a veřejných peněz. Při modernizaci železnic budou neekonomické trati zanikat. Nemá cenu rekonstruovat něco, co je málo využíváno. Tím méně tam stavět závory. Volání po nich je jen přehnaná reakce na jednu strašlivou a tragickou nehodu. Jakmile odezní šok, touha po závorách „úplně všude“ opadne.