Výkup parcel brzdily ekonomické potíže. „Nebyly na to peníze, ale letos je kraj uvolnil. Příznivější podmínky pro výkup jsou i díky změně patřičné vyhlášky. Díky ní jsme mohli začít nabízet cenu tři sta korun za metr čtvereční místo původních padesáti korun," sdělila Eva Zouharová z blanenského pracoviště Správy a údržby silnic Jihomoravského kra­je.

Pozemky pomalu mění majitele. I když ne všechny. „Někteří nechtějí respektovat cenu, ale zkoušíme se dohodnout. Například na směně," doplnila starostka Rájce-
Jestřebí.

Radnice pomáhá silničářům vést jednání s majiteli a některé problematické části město i samo odkoupilo. Problémem jsou především takzvané zbytkové pozemky. „Připravovaná silnice totiž protne pole a někde zůstanou jen malé výměry, které jsou pak těžko obhospodařovatelné. Zemědělské družstvo Zera o ně proto nemá zájem," pokračovala Zouharová.

Možnost vyvlastnění

Dokončit výkupy silničáři plánují do půl roku. Pokud by i poté nějaký pozemek scházel, může jako poslední řešení dojít i k jeho vyvlastnění. „Prosadit se to musí, už je hotový projekt pro stavební povolení, který se připravoval tři roky. Věřím, že se se všemi dohodneme," řekla rájecká starostka.

Jakmile budou veškeré majetkové záležitosti vyřešeny, budou silničáři usilovat o stavební povolení. To chtějí mít do konce příštího roku. Pokud harmonogram vyjde, stavět se začne v roce 2017.

Nová trasa povede od kruhového objezdu u Moravských keramických závodů prostorem mezi fotbalovým hřištěm a ulicí Novou, pokračovat bude poli kolem řeky Svitavy na konec Rájce, kde se napojí na ulici Komenského. Dopravu má zrychlit a hlavně odvést z centra města.

S dělníky na rájeckých silnicích se však řidiči setkají už příští rok, kdy doprava přes město naopak vzroste. Povede přes něj totiž objížďka kvůli rekonstrukci křižovatky u Moravských keramických závodů a přilehlého železničního mostu. „Podoba kruhového objezdu a stav silnice naprosto nevyhovují, ta je v katastrofickém stavu," popsala před časem řidička Kateřina Pokorná. Na místě provizorního kruhového objezdu u keramičky vznikne nový s větším průměrem.

Železniční most už nevyhovuje po technické stránce. Za posledních čtyřicet let totiž neprošel větší opravou. Až začne stavba průjezdu Rájcem-
-Jestřebí, bude přes most vedena veškerá doprava a je tedy potřeba, aby ještě před tím byl v dobrém technickém stavu.

Práce i na železnici

Další etapou, kterou má stavba přeložky silnice mezi Blanskem a Boskovicemi pokračovat, je úsek do Doubravice nad Svitavou. „Trasa už je tam navržená, víme, kudy povede, ale dokumentace zpracovaná ještě není," uvedla za silničáře Zouharová.

Komplikovanější pak bude příprava části mezi Lhotou Rapotinou a Boskovicemi. „Jednat se musí i se Správou železniční dopravní cesty, protože silnice se dvakrát protíná se železnicí. Problémem budou oba železniční přejezdy," dodala Zouharová. Jim se nová komunikace úplně vyhne.

Ve stejné době totiž mají přijít na řadu také práce na železnici. O roku 2018 se mluví v souvislosti se stavbou Boskovické spojky, díky níž budou cestující jezdit mezi Boskovicemi a Brnem přímo bez současného přestupu ve Skalici nad Svitavou. A přibude zastávka ve Lhotě Rapotině.

Se silničním obchvatem Lhoty Rapotiny se zatím nepočítá. Silnice spojující Boskovice a Blansko pak povede podél železničního náspu, který v délce jednoho kilometru částečně využije těleso současné silnice. Bez vzájemného křížení se tam doprava stane rychlejší i bezpečnější.