VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyhlížený most? Stavba začne nejdřív za čtyři roky

Blansko – Dopravní situace u železničního přejezdu poblíž Rožmitálovy ulice na Staré Blansko je kritická. Denně tudy projíždí několik tisíc aut. Kvůli narůstajícímu provozu na železnici jsou závory u přejezdu často dole a tvoří se tam kolony. Ty v dopravních špičkách paralyzují provoz v centru města. Problémy má vyřešit most přes řeku Svitavu a koleje. Blanenští zastupitelé nedávno odhlasovali nákup dalšího pozemku v lokalitě, kde má most stát.

10.1.2016 2
SDÍLEJ:

Takto ve studii vypadá silniční most na Staré Blansko. Foto: Archiv města Blanska

Podle Aleny Černé z Blanska most chybí už dlouho. „Je to nutnost. Bydlím na Starém Blansku a roky se modlím, aby k nám nemusela záchranka. Přes trať by to kvůli zablokovanému přejezdu nemusela stihnout," uvedla žena.

Blanenští zastupitelé naposledy schválili nákup pozemku o rozloze tři sta devadesát metrů čtverečních za téměř dvě stě šedesát tisíc korun. Vedení města chce mít do roku 2018 potřebné pozemky vykoupené a připravenou projektovou dokumentaci. Most má postavit ve své režii kraj. Pokud se mu však na tento projekt za bezmála dvě stě milionů korun podaří sehnat dotace. „Rada kraje tento investiční záměr schválila. Musíme vykoupit pozemky a připravit projektovou dokumentaci. Do roku 2018 chceme mít vše hotovo, aby měl projekt šanci získat dotace. Intenzivně jednáme s vlastníky dotčených pozemků. V některých případech je to však komplikované," řekl blanenský starosta Ivo Polák.

Podle vedoucího blanenského odboru investic a územního rozvoje Marka Štefana jsou pozemky alfou a omegou celého záměru. Na pravém břehu řeky Svitavy je město s vlastníky téměř domluveno na odkoupení nebo směně pozemků. Na levém břehu je situace komplikovanější. „Celkem máme smluvně ošetřenou asi třetinu potřebných pozemků. Rozjednána je dohromady asi polovina z nich," upřesnil Štefan.

Má stát téměř 200 milionům

Zatím to však vypadá, že jestli se začne most stavět, tak nejdříve v roce 2020. „Jihomoravský kraj se bude v příštích letech soustředit na velké stavby s podporou integrovaného operačního programu. Tam ale bohužel nelze tuto stavbu zařadit. Podmínky to neumožňují. V následujících letech počítáme s postupnou projekční přípravou přemostění, ale takto náročnou stavbu nelze do roku 2020 připravit," uvedla mluvčí Krajského úřadu Jihomoravského kraje Eliška Holešinská Windová.

Náklady na stavbu silničního mostu odhadují Blanenští ve studii, kterou nechali vypracovat, na sto devadesát milionů korun. Má být dlouhý bezmála sto padesát metrů. Osmimetrová vozovka má zvládnout plnou kamionovou zátěž. Součástí mostu je i oddělená, tři metry široká lávka pro pěší a cyklisty. Řidiči se na most napojí z ulice Fügnerovy v místech, kde dnes stojí sběrna a supermarket, a vyjedou v Brněnské ulici, kde se počítá s kruhovým objezdem.

Blanenští se nedávno pokusili dopravní situaci před železničním přejezdem ve směru na Staré Blansko zlepšit. Vyznačili tam na roční zkoušku druhý jízdní pruh. Teď to vypadá, že řidiči v tomto úseku budou zipovat déle. Minimálně do doby, než se postaví most. „Nový pruh před závorami určitě pomohl. Ale ještě více by pomohlo, kdyby vlaky zastavovaly dál a neblokovaly přejezd, než lidé vystoupí a souprava odjede. Kolikrát tomu chybí pár metrů. Přejíždím tudy i třicetkrát za den, tak vím, o čem mluvím," poznamenal řidič Vladimír Vaněk.

Autor: Jan Charvát

10.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Obří dětské obrazy rozzářily stěnu továrny.
4

Chlupáč Don Karlos. Dětská fantazie rozzářila továrnu

Hráz Brněnské přehrady drží vodu, kterou využívají lidé ke koupání a energetici k výrobě elektřiny.
AKTUALIZOVÁNO
65

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Mercedes tým bavil diváky a podpořil Tlapky. Na oslavách fotbalu ve Vavřinci

Vavřinec /FOTOGALERIE/ – Známý výrok Petra Švancary o mercedesu zaparkovaném ve slávistické fotbalové garáži dal vzniknout týmu osobností, který vyjíždí rozdávat nejen fotbalovou radost. Pátým letošním zastavením Mercedes týmu byly pětasedmdesátiny založení fotbalu ve Vavřinci. Vystoupení Švancarova týmu bylo pověstnou třešničkou na oslavencově dortu. Před tím se početnému publiku představili místní nejmenší fotbalisté z přípravky a vysloužilí hráči si to rozdali se svými vrstevníky z Metry Blansko. 

Jednou jsme nechtíc utopili rudl alkoholu, říká kapitán brněnské lodi Stuttgart

Brno /ROZHOVOR/ - Devětadvacet let. Tak dlouho už se po Brněnské přehradě plaví kapitán Josef Chládek, který velí lodi Stuttgart brněnského dopravního podniku. Ve firmě drží několik prvenství. Jako první kapitán jezdil na lodi s rodinou. Jeho syn mu na lodi dělal lodníka a dcera průvodčí. Ještě nikdo takový v podniku přitom nebyl. V současnosti je už ale ze syna kapitán další z brněnských lodí. S vodou je Chládek starší spojený už od mládí, dříve se plavíval na kanoích, kajaku či plachetnicích. „V dopravním podniku jsem začínal na lodi Veveří. Té ale končila v roce 2011 životnost, pak jsem přešel právě na Stuttgart,“ říká o své historii na lodích.

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

Brno /ANKETA/ - Neuspěl. S tímto verdiktem odchází napoprvé od závěrečné zkoušky v autoškole víc než polovina Brňanů. Podle instruktorů je to kvůli stresu a neznalosti předpisů.

Mrtvice patří mezi významné zabijáky v kraji. Může za ni i znečištěný vzduch

Jižní Morava - Vzniká náhle, z plného zdraví. Projevuje se například potížemi s mluvením, problémy se zrakem či bolestí hlavy. Cévní mozková příhoda patří mezi významné zabijáky na jižní Moravě. Tuto nemoc si dnes proto lidé připomínají u příležitosti Světového dne mozku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení