VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky Českých drah jsou staré skoro půl století. Kraj chce proto koupit svoje

Jižní Morava - Jsou staré, nevyhovují a ještě nejsou naše. Vedení Jihomoravského kraje má o regionálních vlacích, které míří do Břeclavi, Tišnova a Slavkova, jasno. Rada rozhodla, že chce pořídit vlastní elektrické vlaky za více než sedm miliard korun. Peníze chce získat z evropských dotací.

14.1.2016
SDÍLEJ:

Elektrická pantografová jednotka 560, která jezdí na jihomoravských tratích.Foto: Wkipedia/Harold

Podle jihomoravského hejtmana Michala Haška by vlaky ve vlastnictví kraje mohly začít fungovat po roce 2019, kdy vyprší desetiletý kontrakt mezi krajem a Českými drahami na provoz regionální železniční dopravy. „Některé vlaky jsou za hranou životnosti. Stáří je pětačtyřicet let a je potřeba mít nové," uvedl hejtman.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová špatný stav jednotek potvrdila. „Elektrické pantografové jednotky 560, které v úseku jezdí, jsou skutečně staré a mají přes čtyřicet let," sdělila Šubová. Dodala, že České dráhy se snaží vozový park modernizovat, ale postupně.

Kraj má možnost pořídit nové elektrické vlaky z Operačního programu Doprava. „Pokud budeme úspěšní, získáme na nové vlaky až přes sedm miliard korun bez daně. Z toho by kraj musel spolufinancovat patnáct procent, což je přes miliardu korun," vypočítal Hašek.

Za peníze je možné podle něj pořídit pětatřicet čtyřdílných a deset dvoudílných souprav. O tom, který dopravce bude vlaky provozovat, rozhodne výběrové řízení.

Podle brněnského podnikatele Radima Jančury, který vlastní soukromého vlakového dopravce RegioJet, je nákup vlaků dobrý nápad. „Zajistit si vlastní vlaky je pro kraj výborné řešení do budoucna. Předešel by tak nepříjemnostem v případě krachu dopravce. O vlaky by kraj nepřišel, protože by byly jeho. Navíc, pokud dopravce poruší smlouvu, kraj luskne prsty a najde si nového," míní Jančura.

Podnikatel si také myslí, že ještě lepší řešení by bylo, kdyby vlaky nakoupil stát. I to je podle Haška možnost. „Projednám s ministrem dopravy Danem Ťokem, zda existuje varianta, že by vlaky pro kraje nakoupil za podpory Evropské unie stát. Výhoda by byla v tom, že by kraje ušetřily peníze a na nákupu by se nemusely podílet," vysvětlil Hašek.

Kraj by tak měl volbu. Buď by nakoupil vlaky sám, nebo by využil podporu státu. „Toto jsou pro nás dvě plnohodnotné varianty budoucího rozvoje a modernizace železniční dopravy na jižní Moravě," popsal hejtman.

České dráhy, které mají s krajem smlouvu do roku 2019, se chtějí o provozování regionální dopravy ucházet i dál. „Spolupráce s Jihomoravským krajem je dobrá a chtěli bychom v ní pokračovat. Náš cíl je, abychom tu i po roce 2019 zajišťovali dopravu. Když se kraj rozhodne vypisovat tendr, přihlásíme se," uvedla Šubová.

Zájem o tendr by měl i Jančura. „Pokud bude možnost, do soutěže se určitě zapojíme," uvedl podnikatel.

Podle Haška není nápad kraje vlastnit vlaky ojedinělý. Podobnou praxi podle něj mají spolkové země v Německu. „Nechceme být závislí na libovůli dopravce. Chceme mít jistotu, že vlaky budou naše a nebude nás nikdo vydírat. Kdo vyhraje tendr na provozovatele, dostane od kraje vlaky a bude je provozovat," uvedl.

Vlaky by pak jezdily po elektrických tratích na páteřních trasách do Břeclavi, Slavkova u Brna nebo Tišnova a také na tratích, u kterých je v plánu jejich elektrifikace.

VĚRA SYCHROVÁ
ELIŠKA GÁFRIKOVÁ

Autor: Redakce

Jste spokojení se současnou regionální vlakovou dopravou?

ANO

52 %

NE

48 %

Hlasovalo: 469

Anketa byla ukončena

14.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Na výstavě v blanenském archivu jsou k vidění historická razítka a pečetě.
18

Rozdíl mezi pečetidlem a razítkem? V archivu ukazují, jak se dřív úřadovalo

Ilustrační foto.

Farmářské trhy? Málo problematické. Loni inspektoři zjistili jen dva nedostatky

Lesní cyklostezky přivítají první nadšence na kolech

Boskovice – Už šestnáctého července se zájemcům poprvé otevře nový areál pro horská kola v Boskovicích. Sportpark, jehož výstavba přišla na deset milionů korun, nabídne deset kilometrů stezek pro horská kola. „Těším se. Jen mi přijde, že pro lesní cyklostezky jsou tady zajímavější místa. Ale chápu, že technicky by to bylo těžší uskutečnit," řekl boskovický cyklista Lukáš Hynek.

Místo českého lva moravská orlice. Vandal ničí na cedulích malý státní znak

Blanensko – Trestní oznámení chystá Správa chráněné krajinné oblasti Moravský kras. Došla jí trpělivost s Moravanem, který ničí státní znak na tamních cedulích. Částka, na kterou přijde pořízení nových a jejich montáž, už se blíží téměř k dvaceti tisícům korun. „Řádění vandala začalo letos na jaře krádeží pěti cedulí v Údolí Říčky. Pak se přesunul do okolí Ostrova, Holštejna a Jedovnic," popsal zástupce vedoucího správy Antonín Tůma.

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

Hasiči si sáhnou na dno. A pomůžou dětem

Jižní Morava – TFA. Toughest Firefighter Alive neboli Nejtvrdší hasič přežije. Tak se jmenuje hasičská soutěž, která simuluje ostrý zásah v terénu. Závodnicí při ní v zásahovém obleku, s dýchacím přístrojem a helmou překonávají na čas různé překážky.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies