VYBERTE SI REGION

Vlaky Českých drah jsou staré skoro půl století. Kraj chce proto koupit svoje

Jižní Morava - Jsou staré, nevyhovují a ještě nejsou naše. Vedení Jihomoravského kraje má o regionálních vlacích, které míří do Břeclavi, Tišnova a Slavkova, jasno. Rada rozhodla, že chce pořídit vlastní elektrické vlaky za více než sedm miliard korun. Peníze chce získat z evropských dotací.

14.1.2016
SDÍLEJ:

Elektrická pantografová jednotka 560, která jezdí na jihomoravských tratích.Autor: Wkipedia/Harold

Podle jihomoravského hejtmana Michala Haška by vlaky ve vlastnictví kraje mohly začít fungovat po roce 2019, kdy vyprší desetiletý kontrakt mezi krajem a Českými drahami na provoz regionální železniční dopravy. „Některé vlaky jsou za hranou životnosti. Stáří je pětačtyřicet let a je potřeba mít nové," uvedl hejtman.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová špatný stav jednotek potvrdila. „Elektrické pantografové jednotky 560, které v úseku jezdí, jsou skutečně staré a mají přes čtyřicet let," sdělila Šubová. Dodala, že České dráhy se snaží vozový park modernizovat, ale postupně.

Kraj má možnost pořídit nové elektrické vlaky z Operačního programu Doprava. „Pokud budeme úspěšní, získáme na nové vlaky až přes sedm miliard korun bez daně. Z toho by kraj musel spolufinancovat patnáct procent, což je přes miliardu korun," vypočítal Hašek.

Za peníze je možné podle něj pořídit pětatřicet čtyřdílných a deset dvoudílných souprav. O tom, který dopravce bude vlaky provozovat, rozhodne výběrové řízení.

Podle brněnského podnikatele Radima Jančury, který vlastní soukromého vlakového dopravce RegioJet, je nákup vlaků dobrý nápad. „Zajistit si vlastní vlaky je pro kraj výborné řešení do budoucna. Předešel by tak nepříjemnostem v případě krachu dopravce. O vlaky by kraj nepřišel, protože by byly jeho. Navíc, pokud dopravce poruší smlouvu, kraj luskne prsty a najde si nového," míní Jančura.

Podnikatel si také myslí, že ještě lepší řešení by bylo, kdyby vlaky nakoupil stát. I to je podle Haška možnost. „Projednám s ministrem dopravy Danem Ťokem, zda existuje varianta, že by vlaky pro kraje nakoupil za podpory Evropské unie stát. Výhoda by byla v tom, že by kraje ušetřily peníze a na nákupu by se nemusely podílet," vysvětlil Hašek.

Kraj by tak měl volbu. Buď by nakoupil vlaky sám, nebo by využil podporu státu. „Toto jsou pro nás dvě plnohodnotné varianty budoucího rozvoje a modernizace železniční dopravy na jižní Moravě," popsal hejtman.

České dráhy, které mají s krajem smlouvu do roku 2019, se chtějí o provozování regionální dopravy ucházet i dál. „Spolupráce s Jihomoravským krajem je dobrá a chtěli bychom v ní pokračovat. Náš cíl je, abychom tu i po roce 2019 zajišťovali dopravu. Když se kraj rozhodne vypisovat tendr, přihlásíme se," uvedla Šubová.

Zájem o tendr by měl i Jančura. „Pokud bude možnost, do soutěže se určitě zapojíme," uvedl podnikatel.

Podle Haška není nápad kraje vlastnit vlaky ojedinělý. Podobnou praxi podle něj mají spolkové země v Německu. „Nechceme být závislí na libovůli dopravce. Chceme mít jistotu, že vlaky budou naše a nebude nás nikdo vydírat. Kdo vyhraje tendr na provozovatele, dostane od kraje vlaky a bude je provozovat," uvedl.

Vlaky by pak jezdily po elektrických tratích na páteřních trasách do Břeclavi, Slavkova u Brna nebo Tišnova a také na tratích, u kterých je v plánu jejich elektrifikace.

VĚRA SYCHROVÁ
ELIŠKA GÁFRIKOVÁ

Autor: Redakce

ANKETA

Jste spokojení se současnou regionální vlakovou dopravou?

ANO

52 %

NE

48 %

Hlasovalo: 469     Anketa byla ukončena

14.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Jedovnický rybník Olšovec rozčeřily dračí lodě

Jedovnice – Rytmické bubnování, napjaté svaly a pádlování ve strojovém tempu. Kdo bude v cíli dřív? Hladinu rybníka Olšovec v Jedovnicích na Blanensku rozčeřily lodě. Ne však motorové čluny, jejichž závody Jedovnice v minulosti proslavily. Ale dračí lodě, které se 
v posledních letech na rybníku také zabydlely. Olšovec Open startoval v pátek v šest večer tréninkovými jízdami. Sobota patřila od desíti dopoledne lodím s dvacetičlennou posádkou s pádly. V neděli o půl desáté dopoledne pak vyrazily na trať desítkové lodě. Po oba dny se závodilo na tratích dvě stě a tisíc metrů.

Voděrady: motorkáři vybrali na charitu přes sto padesát tisíc

Voděrady /REPORTÁŽ/ – Krajnice je posetá kapkami rozteklého asfaltu. V sobotní odpolední výhni burácí Voděrady na Blanensku motory našlapaných mašin. Skupinky motorkářů vyjíždí kopec k hřišti v areálu Pod lesem. Na čtvrtý motosraz, který pořádá Motoklub Drnovice KilianGang. Na obzoru se rýsují bouřkové mraky, ale hřmí zatím jen z tamního výletiště, kde už rockeři řežou do kytar. „Motosraz začal už v pátek. Byl to rachot. Ale ať si mladí užijí. Je léto. Pro nás už taková zábava není," usmívá se na židličce před jedním z domů místní důchodkyně Jitka.

Pitbike motokros jezdí od čtyř let. U motorek chce zůstat

Blansko - Start. Kovový rošt se sklápí k zemi a na závodní trať vyráží na terénních motorkách skupina jezdců. Od zadních kol odlétají kusy hlíny a bláta. Soupeři bojují o každý metr. Mezi nimi se startovním číslem sto devadesát devět túruje do vysokých otáček motor svého stroje i jedenáctiletý Šimon Kohoutek z Blanska.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.