Vedení Vanovic nechtělo, aby náklaďáky jezdily přes jejich obec. S námitkami u silničářů ale neuspěli. „K našim připomínkám se zatím nikdo nevyjádřil. Silnice je teď v šíleném stavu. Je úzká, kamiony se tam vyhýbají přes příkopy. Mohou utrhnout krajnice. Navíc cesta vede přes les, kde se v zimě dlouho drží sníh. Řidiči tam mohou zapadnout. Máme obavy, jak to bude pokračovat dál. Ve zmíněném úseku se pohybují i chodci, tím směrem je cyklostezka. Před časem tam jeden člověk přišel o život," popsal starosta Vanovic Josef Pavlík.

Silnice podle něj byla rozbitá už před časem. Pak ji ale silničáři opravili. „Kdysi to bývala nejhorší cesta v okolí. A teď je hlavní spojnice mezi Drválovicemi a Letovicemi zničená znovu. Kraj zbytečně vyhodil peníze, když ji dával do pořádku. Objížďka měla vést třeba přes Boskovice," dodal Pavlík.

Vedoucí technicko-správ-ního úseku blanenské pobočky Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Eva Zouharová tvrdí, že objížďku nebylo možné vést jinudy. „Po krajské silnici třetí třídy kamiony jezdit můžou. Není důvod, proč by měly jet po jiné trase. Například přes Boskovice by to bylo mnohem delší, a nikdo by tím směrem nejezdil," řekla Zouharová.

Most v Podolí je podle ní již v natolik havarijním stavu, že kamiony po něm teď jezdit nemohou. Nejdříve až po opravách celého průtahu od Letovic na Míchov. Práce mají začít příští rok a silničáři při nich počítají i se stavbou nového mostu. „Most stojí od roku 1900 a má kamennou klenbu. Při jeho stavbě se nepočítalo s takovou zátěží, jaká je tam dnes, což znamená třicet i více tun. Očekáváme, že v únoru bude na akci vydáno územní rozhodnutí. Ještě letos také chceme získat stavební povolení," nastínila Zouharová. Plány silničářů na stavbu nového mostu ale komplikoval složitý výkup pozemků od soukromých vlastníků. Hrozilo, že most budou muset úplně uzavřít.

Několik metrů čtverečních, které jsou potřebné na stavbu křídla mostu, odmítal jejich vlastník prodat. „Vše jsme už vyřešili. Stavba mostu bude součástí rekonstrukce celého průtahu obce od Letovic směrem na Míchov a části silnice na Vísky," řekla Zouharová.

Spousta kamionů projede denně přes silnic třetí třídy ve Vanovicích-Drválovicích, kde rozbíjejí silnici. Předtím jezdily přes most v letovické místní části Podolí. Ten ale silničáři uzavřeli pro těžkou nákladní dopravu.

Kousek od stávajícího mostu v Podolí bydlí například Jiří Bohatec. Na novou stavbu se již těší. „Kdyby se nějaké auto na mostě propadlo, vjelo by až k nám do garáže. Bydlím v prvním patře rodinného domu, které je nad úrovní mostu," řekl Bohatec.

Aut i autobusů podle něj přes most projede denně hodně. „Dříve nám z toho drnčely skla v oknech. Vyměnili jsme je, tak teď už provoz tolik neslyšíme. Kamionů ale přes most moc nejezdilo. Spíše náklaďáky, které vezly dřevo," poznamenal muž.

Také zchátralý most mezi Adamovem a Bílovicemi nad Svitavou potřebuje rekonstrukci. „Nyní zpracováváme projektovou dokumentaci. Nový most postavíme nedaleko vlakové zastávky Babice nad Svitavou příští nebo přespříští rok," uvedla Zouharová. Silničáři rozeberou zchátralou konstrukci a vedle provizorního mostu, po kterém se jezdí od konce války, postaví nový.

Do konce letošního roku se dvou nových mostů dočkají ve Skrchově. Ty stávající z šedesátých let půjdou k zemi. Akce podle Zouharové přijde na třináct a půl milionu korun. „Jeden z mostů byl už v natolik špatném stavu, že místo něj udělali v roce 2006 provizorní pontonový most. Společnost Teluria, která vyrábí barvy a laky, přes něj vede zásobování. Most je tak důležitý i kvůli zachování výroby. Ve společnosti pracuje kolem sto šedesáti lidí ze širokého okolí," přiblížila starostka Skrchova Věra Kolářová.

Když budou mosty ve Skrchově opravovat, objízdná trasa povede přes Stvolovou. „Doufám, že tam udělají nějakou výhybnu pro kamiony. Je to tam úzké," dodala starostka Skrchova.