VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strach? Pojistka proti neuváženému jednání, popisuje lezec Marvánek

Adamov - Práce na vrcholku 130 metrů vysokého stožáru, zdolávání nepřístupných hor i poznávání exotických zemí. To jsou věci, bez nichž nemůže sedmatřicetiletý Ondřej Marvánek z Adamova na Blanensku žít. „Lezl jsem už jako dítě. Kamkoliv to šlo. V základní škole jsme chodili s kamarádem slézat skalky nad řekou Střelou v mých rodných západních Čechách. Měli jsme staré hasičské lano ovázané kolem pasu," popisuje začátky horolezec.

3.6.2017
SDÍLEJ:

Horolezec Ondřej Marvánek.Foto: Ondřej Marvánek, Pavel Nesvadba

V patnácti se vydal stopem do přírodní rezervace Kozelka. Tam se seznámil s lidmi z plzeňského horolezeckého oddílu a v šestnácti se stal jeho členem. V osmnácti odjel studovat geografii do Brna, kde se setkal s dalšími lezeckými nadšenci. Podnikali spolu výpravy do evropských hor. „V těch dobách hrozilo větší nebezpečí. Horolezecké trasy byly méně jištěné a mně chyběl trénink,“ popisuje Marvánek.

Už při studiu si začal vydělávat výškovými pracemi a věnuje se jim dodnes. Za prací jezdí nejčastěji do Švédska kde instaluje meteorologické senzory na vysoké ocelové stožáry. „Slouží ke zjišťování meteorologických podmínek pro případnou stavbu nebo úpravu větrných elektráren. Konstruktéry větrných turbín zajímají povětrnostní podmínky, námraza nebo turbulence, které v těch místech jsou,“ shrnuje muž.

Informace, které stavitelé ze senzorů získají, můžou ovlivnit podobu či umístění větrných elektráren. Do Švédska jezdí Marvánek zhruba šestkrát ročně. Minimální doba, kterou tam stráví, je týden, nejdelší měsíc. Záleží na množství práce.

Za výškami se vydává do hor u nás i v zahraničí. Největší výzvou bylo zdolání Chan Tengri, což je nejvyšší hora Kazachstánu. Až na vrchol téměř sedmitisícové hory se nedostal. „Při výstupu se vyskytly různé technické problémy. Měli jsme špatné vybavení. Do toho se přidaly i nečekané zdravotní komplikace a nepřející počasí. Výstup jsme ukončili na vrcholu hřebenu Pik Petka. Zhruba ve výšce 6200 metrů nad mořem,“ vypráví o dramatické zkušenosti.

Strach považuje za přirozenou součást každého výstupu. Nejde o strach, který by ho blokoval v práci ve výškách nebo při lezení. Je to prý v podstatě pojistka, bránící neuváženému jednání při těchto nebezpečných činnostech.

Geografii, kterou vystudoval, se už věnovat nechce. Za léta mimo obor ztratil aktuální přehled. Jako geografa ho však zajímá stavba a složení skal a hor v naší zemi i exotickém zahraničí.

KUBÍK ADAM

Autor: Redakce

3.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Podvodníci zvoní i jako vodaři

Damián Beneš, 51 centimetrů, 3,54 kilogramu, 19. 9. 2017, Boskovice
11

Novorozená miminka Blanenska 38. týdne 2017

Rozbitá nádraží: čeká je opravy za miliony

Blanensko – Rozbité zdi, děravé střechy. Fasády počmárané spreji. Řada budov na vlakových nádražích je ve velmi špatném stavu. Na větší rekonstrukci čekají mnohde i desítky let. To se má změnit. Nádražní budovy jsou od loňska majetkem Správy železniční dopravní cesty. Ta hodlá v následujících pěti letech utratit bezmála osm a půl miliardy za jejich opravy.

Za kampaně na nelegálních billboardech nemůžeme, hájí se politické strany

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ – Reportéři Deníku Rovnost napočítali u vybraných úseků silnic prvních tříd a dálnic v kraji dvanáct volebních billboardů. Jsou na místech, kde už podle novely silničního zákona být nemají. Politici to neřeší.

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.

Vlakem z Adamova do Brna? Cestování zkomplikuje výluka na trati

Blanensko – Oprava jedné koleje omezí provoz na železnici na Blanensku. Nedotkne se rychlíků a spěšných vlaků, projedou i některé osobní. Ostatní nahradí autobusy. Výluka na železniční trati Brno-Česká Třebová v úseku z Brna do Adamova začne v sobotu a potrvá týden.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení