Zároveň mu vadí, že do úpravy okolí silnice a jejich oprav se nikdo nehrne. „Před časem se tam na několika místech utrhla krajnice. Daly se tam výstražné značky a omezila rychlost. To je všechno. Opravené to není. Prostě dokud se někomu něco nestane, tak se s tím nic dělat nebude," dodal muž.

Hodně diskutovaným místem je také výjezd pod železniční tratí ve směru na Bílovice za adamovskou čistírnou odpadních vod. Tam se začátkem ledna ze skály uvolnilo několik obrovských kamenů, které skončily až na silnici. Strhly s sebou i stromy. Kameny odsunula těžká technika za krajnici. Silničáři kolem dali několik výstražných značek a snížili rychlost. Tím vše skončilo. Přitom ve srázu jsou desítky dalších uvolněných kamenů, které mohou kdykoliv spadnout. „Třicítkou tam nikdy nepojedu. Nebudu čekat, až na mě z lesa něco vypadne," poznamenal na stránkách Blanenského deníku Rovnost diskutující pod jménem Michal.

Dostatečné značení?

Silnice spadá pod blanenskou pobočku Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje. Její šéf Miloš Bažant uvedl, že v nejbližší době se tento úsek změn nedočká. „Velké kameny, které se utrhly ze skalního masivu, přesunula těžká technika za krajnici. Místo jsme dostatečně označili. Z našeho pohledu teď kameny nikoho neohrožují. Víc teď dělat nebudeme," řekl Bažant.

Silničáři kontaktovali majitele pozemků, Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny, a vyzvali ho, aby kameny odklidil a svah zabezpečil. Celá záležitost však skončila v patové situaci. „Lesníci argumentují tím, že lesy a skály tam byly dřív než silnice a že při její stavbě se mělo s těmito riziky počítat. Nic prý s tím dělat nebudou. Ještě to řešíme s právníky," dodal Bažant.

Podle vedoucího oddělení správy majetku a investic Jana Waidhofera školního podniku se svah zabezpečovat nechystají. Podnik nepočítá ani s výřezem stromů v okolí silnice. „Silničářům jsme poslali právní rozbor celé situace. Z našeho pohledu je to čistě jejich problém. Naše jsou sice pozemky, ale oni jsou majitelem a správcem silnice. Kdyby se kameny a stromy zřítily po nějaké naší činnosti, třeba těžbě dřeva, je to něco jiného. Ale samovolný sesuv kamenů jsme ovlivnit nemohli. Pokud se do úprav svahu silničáři pustí, tak to podle zákona musíme strpět," řekl Waidhofer.

Nový most

Co se týká utržených krajnic a zchátralého mostu mezi Adamovem a Bílovicemi nad Svitavou, je situace mnohem jasnější. Na opravy nemají silničáři v současnosti peníze. „Kolem řeky mezi Adamovem a Bílovicemi nad Svitavou je potřeba upravit zhruba tříkilometrový úsek, kde jsou opěrné zdi a krajnice ve velmi špatném stavu. Zatím je hotová asi desetina. Teď to bohužel není na programu dne. Jsou to desítky milionů, které nemáme," upřesnil vedoucí blanenské pobočky krajských silničářů Miloš Bažant.

Dodal, že silničáři připravují dokumentaci pro nový most, který bude stát nedaleko vlakové zastávky Babice nad Svitavou. Rozeberou zchátralou konstrukci a vedle provizorního mostu, po kterém se jezdí od konce války, postaví nový. „Zanedlouho bychom měli získat stavební povolení. Otázka je, kdy na stavbu budou na kraji peníze a jak to bude s dotacemi. Mělo by se stavět příští rok," dodal Bažant. Předběžně počítali silničáři s náklady kolem padesáti milionů korun.