Podle krajského koordinátora BESIPu Pavla Čížka jsou billboardy nebezpečné ze dvou důvodů. „Hlavně odpoutávají pozornost řidiče od řízení. Málokdo se nepodívá na spoře oděnou děvu, i když nabízí jen nějakou hloupost. V případě havárie navíc může dojít ke zranění o betonový sokl, na němž je takový billboard umístěný,“ popsal Čížek.

Před čtyřmi lety způsobil náraz dodávky do betonové konstrukce obří reklamy u Drysic na Vyškovsku zranění všem devíti pasažérům auta. „Na náš popud majitelé billboard do několika měsíců zlikvidovali,“ uvedla vyškovská policejní mluvčí Alice Musilová.

Zákaz billboardů:● Konec reklam se od září 2017 týká jak billboardů na pozemcích státu, tak na soukromých pozemcích, a to v ochranném pásmu 250 metrů kolem dálnic a rychlostních silnic, 50 metrů kolem silnic I. třídy
● Reklamy zmizí i z mostů, zůstanou jen reklamní značky upozorňující třeba na benzinové pumpy
● Zákaz billboardů u silnic v obcích neprošel

Právě v roce 2013 začali s postupným omezováním billboardů i silničáři. „Průběžně reklamy od silnic mizí. Konkrétně na Vyškovsku a Blanensku jsou billboardy až na výjimky zlikvidované,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
K nárazům do velkých reklamních poutačů tak v obou regionech nyní dochází spíše výjimečně.„A neštěstí plynoucí z nepozornosti kvůli billboardu se těžko prokazuje,“ přiznal blanenský policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Některé reklamní plochy na jihu Moravy ale oči řidičů dodnes přitahují. Třeba na dálnici z Blanska na Brno. „Dali tam nový billboard s krásným autem, tak jsem si přibrzdil, abych se lépe podíval. Zároveň mě oslnilo slunce a málem jsem se vyboural,“ popsal nedávnou zkušenost Aleš Záhumenský ze Šebrova na Blanensku.

Odstranění billboardů muž vítá. Podle něj obrovský plakát zaujme každého. „Hlavně když jde o reklamu na koupelnu a je tam vyfocená prsatá ženská,“ žertoval Záhumenský.

Často nevkusné billboardy navíc podle ředitele společnosti Kverulant Vojtěcha Razimy, který se o jejich zrušení dlouhodobě zasazoval, hyzdí krajinu. „Kromě toho, že nám kradou veřejný prostor a strhávají na sebe pozornost řidičů, také devastují okolí. Hrozné také je, že působíme jako národ lidí ovládaných reklamou. A to pro nás není dobrá vizitka,“ míní aktivista.

ADÉLA JELÍNKOVÁ