VYBERTE SI REGION

Půl století beze změn. Příští rok proto už opraví zastaralé autobusové nádraží

Blansko - Cestující si již léta stěžují na stav zastaralého autobusového nádraží v Blansku. Konečně se dočkají. ČAD připravuje rekonstrukci.

8.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Autor: DENÍK/Luděk Stínil

Nový povrch silnice, veřejné osvětlení či přechody pro chodce. Zkrátka všechno moderní. Tak od letošního podzimu vypadá ulice Svitavská v Blansku. A přilehlé autobusové nádraží? Na nástupištích chybí stříšky. Když venku prší, cestující moknou. Toalety jsou zastaralé. Odpočívárna pro řidiče se nachází v přistavěných buňkách.

V celém prostoru nádraží by se klidně mohl natáčet film pro pamětníky. Od padesátých let minulého století se takřka vůbec nezměnilo. Výrazný kontrast vnímá například Augustin Konečný z Blanska. „Když srovnám zchátralé nádraží s opravenou ulicí Svitavskou, tak to hodně bije do očí. Obyvatelé si na ty podmínky nejspíš už zvykli, nic jiného jim ani nezbývá. Přesto by si nádraží zasloužilo kompletní rekonstrukci, o které se mluví už dlouho," popsal Konečný.

V příštím roce by se Blanenští a cestující z okolí, kteří nádraží využívají, konečně měli dočkat. ČAD Blansko, které nádraží vlastní, chystá kompletní modernizaci.

Dotazy, kdy se nevábně vypadající místo konečně dočká opravy, se už dlouho množily i na blanenské radnici. A tak se vedení města rozhodlo jednat. „Vnímal jsem sílící hlasy ze strany obyvatel, kteří volají po opravě. Proto jsme začali intenzivně jednat. Loni na podzim jsem se poprvé setkal s majitelem ČAD Blansko Lubomírem Stokláskem. Mluvil jsem s ním mimo jiné o tom, že jsme již v okolí všechno rekonstruovali a jedině nádraží hyzdí celé okolí," popsal starosta Blanska Ivo Polák.

Poslední schůzku měl se Stokláskem před třemi týdny. „Na ní jsme si již stanovili předběžný harmonogram rekonstrukce. Do konce letošního srpna ČAD Blansko zpracuje projektovou dokumentaci pro stavební povolení. Do konce roku se povolení pokusí získat. Rekonstrukce má začít nejpozději příští rok v květnu a dokončena pak bude v říjnu roku 2017. Jsem za to rád a oceňuji vstřícný přístup ze strany majitele," doplnil Polák.

Rekonstrukce bude plně v režii ČAD Blansko, které je soukromou společností. Ta už o opravu usiluje dlouho. Protože bude hodně nákladná, její vedení se na ni snažilo už dříve získat dotace. Ale neuspělo. „V době, kdy jsme o ně žádali, nebyly určené pro podnikatele. Proto jsme se domluvili, že už nebudeme čekat a pokusíme se opravu zaplatit z vlastních zdrojů. Koncem tohoto roku by ale měly být vypsané i dotace na opravu dopravních uzlů. Určitě to budeme sledovat a opět se pokusíme o příspěvek požádat," přiblížil ředitel ČAD Blansko Jiří Šebela.

Podle dřívějších odhadů měla stát kompletní rekonstrukce kolem čtyřiceti milionů korun. Na kolik ale nakonec přijde, si Šebela nyní netroufá odhadovat. Podle něj je to předčasné.

Mezitím vzniklo velké parkoviště u vlakového nádraží. „Proto nebudeme muset stavět nové u autobusového nádraží tak velké, jak jsme původně zamýšleli," uvedl Šebela.

Podle Poláka se cestující mohou těšit na zastřešené příjezdové cesty k jednotlivým nástupištím, která budou podélně s ulicí Svitavskou. Součástí úprav bude nová čekárna pro cestující a odpočinková místnost pro řidiče, toalety či automat na pití a občerstvení. „Nádraží je majetkem ČAD Blansko a podle zákona o obcích nemůžeme vkládat peníze do cizího majetku. Kanalizace na Svitavské má však nové přípojky. Předběžně jsme se domluvili na tom, že bychom je protáhli až na pozemek ČADu. Ale vše je teprve v jednání," upřesnil Polák.

Na opravu nádraží se již těší Libuše Cápková, která bydlí ve Svitavské ulici. „Myslím, že ji uvítají nejen místní, ale i turisté. Já sice jezdím spíše autem a vlakem, ale naše babička jezdí autobusem často. Doufám, že při opravě nebude Svitavská opět dlouho částečně neprůjezdná. Ale nějaká omezení se určitě dají vydržet," uvedla Cápková.

Na to, až nádraží bude odpovídat požadavkům moderní doby, netrpělivě čekají i řidiči autobusů. „Tím, jak vypadá, je raritou nejen v České republice, ale i v celé Evropské unii. Je nejspíš jediným, kde ze zastávky musejí řidiči couvat. Odporuje to bezpečnostním předpisům," uvedl řidič autobusu Jiří Antl.

Autor: Petra Srstková

8.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Voděrady: motorkáři vybrali na charitu přes sto padesát tisíc

Voděrady /REPORTÁŽ/ – Krajnice je posetá kapkami rozteklého asfaltu. V sobotní odpolední výhni burácí Voděrady na Blanensku motory našlapaných mašin. Skupinky motorkářů vyjíždí kopec k hřišti v areálu Pod lesem. Na čtvrtý motosraz, který pořádá Motoklub Drnovice KilianGang. Na obzoru se rýsují bouřkové mraky, ale hřmí zatím jen z tamního výletiště, kde už rockeři řežou do kytar. „Motosraz začal už v pátek. Byl to rachot. Ale ať si mladí užijí. Je léto. Pro nás už taková zábava není," usmívá se na židličce před jedním z domů místní důchodkyně Jitka.

Pitbike motokros jezdí od čtyř let. U motorek chce zůstat

Blansko - Start. Kovový rošt se sklápí k zemi a na závodní trať vyráží na terénních motorkách skupina jezdců. Od zadních kol odlétají kusy hlíny a bláta. Soupeři bojují o každý metr. Mezi nimi se startovním číslem sto devadesát devět túruje do vysokých otáček motor svého stroje i jedenáctiletý Šimon Kohoutek z Blanska.

AKTUALIZOVÁNO
Ilustrační foto.

Z Prahy do Brna? I za stovku. Konkurenční boj na hlavních trasách sílí

Jižní Morava - Pojedu vlakem, autobusem nebo autem? Stejnou otázku si denně kladou tisíce jihomoravských cestujících, kteří vyráží do tří nejbližších hlavních měst, Prahy, Bratislavy a Vídně. Zatímco příznivci vlaků si nyní mezi dopravci vybrat nemohou, kdo raději volí autobus, má na výběr ze třinácti společností.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.