VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na rušné silnici I/43 u Závisti sníží rychlost aut. Díky petici

Závist – Lidé ze Závisti musí denně přecházet rušnou silnici I/43, na které čekají i na autobus. Sepsali proto petici. Zřejmě už letos tak budou muset řidiči u obce jezdit pomaleji.

30.4.2012 8
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Matej Slávik

Když chce Jana Horáková ze Závisti navštívit příbuzné, kteří bydlí ve stejné vesnici, nečeká ji žádná příjemná procházka. Nezbývá jí totiž než přejít přes hlavní silniční tah z Brna na Svitavy, který malou vesnici rozděluje na dvě části. Rušnou silnici I/43 musí tamní lidé zdolávat i když jdou do obchodu, něco vyřídit na obecní úřad nebo si třeba půjčit knížku v knihovně. A jít na autobus? To je často takřka horor, protože autobusové zastávky jsou přímo na silnici I/43.

„Lidé na zastávce stojí vlastně přímo v silnici, auta kolem nich sviští devadesátikilo­metrovou rychlostí. Rodiče tam děti radši doprovázejí. Starší lidé mají problém silnici vůbec přejít. Někdy trvá třeba patnáct minut, než se to povede, takže autobus mezitím ujede," popsala Horáková.

Místo devadesátky padesátka?

Místním lidem už došla trpělivost a sepsali petici. Tou chtějí dosáhnout alespoň nějakého zlepšení současné neúnosné situace. Řidiči se tak podle všeho musí připravit na to, že v blízkosti Závisti budou za pár měsíců jezdit jen padesátkou místo současné devadesátky.

„Silnici bohužel přecházet musíme, jinou možnost nemáme. Aut tam jezdí stále víc, proto je to stále horší," řekla dále Horáková, která je předsedkyní petičního výboru. Pod petici se podepsaly čtyři stovky lidí.

Minulý týden se v Závisti sešli zástupci Jihomoravského kraje, policie i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Všichni včetně místních lidí se shodují na tom, že jediným skutečným řešením situace je postavení podjezdu s podchodem. ŘSD má už několik let na tuto stavbu dokonce zpracovaný investiční záměr, jenže nejsou peníze.

„Proto usilujeme o nějaké reálné, cenově a časově dostupné řešení. Kompromisním výsledkem jednání je to, že v blízkosti autobusových zastávek bude snížena rychlost z devadesáti na padesát kilometrů v hodině. Přibudou dopravní značky upozorňující na chodce a na to, že je zde křižovatka. Dosud totiž řidiči v podstatě nemají podle čeho poznat, že se blíží k místu, kde přecházejí lidé. Obec investuje do koupě radaru na obou stranách silnice a do osvětlení v místě přechodu chodců," sdělila starostka Závisti Jana Minaříková. Ta očekává, že vše bude hotovo letos do konce října.

Podle Jiřího Klementa z Krajského úřadu v Brně bude do konce května hotová dokumentace na komplexní úpravu dopravního značení. „Vzhledem k tomu, že Policie České republiky navrhuje snížení rychlosti na sedmdesát kilometrů v hodině, projedná odbor dopravy krajského úřadu do desátého května s policií tuto konkrétní věc ještě jednou," sdělil Klement.

Policie: Lepší je podchod

Z nových poměrů na silnici I/43 mají policisté obavy. „Dlouhodobě preferujeme vybudování podchodu. Pouhé omezení rychlosti na silnici I/43 nedoporučujeme, budeme je podmiňovat dalšími stavebními úpravami, jako je například nasvícení místa, kde budou přecházet chodci," uvedla blanenská policejní mluvčí Iva Šebková.

Podle policistů hrozí, že snížení rychlosti v daném úseku nepomůže. „Budou se tam tvořit kolony vozidel a v této husté dopravě bude složité silnici přecházet. Může to být ještě horší než teď," doplnila Šebková.

K opatrnosti nabádá i Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu. „Takové opatření na silnici první třídy není standardní, jsou tam značná bezpečnostní rizika. Proto rozhodně doporučuji udělat bezpečnostní audit, aby vše posoudili zkušení odborníci. Jde o to, aby pak na silnici nevznikl ještě větší problém, než tam je," míní Frič.

V obci jsou si možných rizik vědomi. „Ovšem za stávající situace je to podle nás jediné možné řešení, i když jen prozatímní. Samozřejmě, že i naší prioritou je podjezd," dodala starostka.

Zástupci ŘSD na jednání v Závisti podle Klementa slíbili, že investiční záměr na úpravy silnice u obce aktualizují. Součástí úprav má být mimo jiné i most s podjezdem I/43 spojující obě části vesnice. Přímé vyjádření ŘSD se Blanenskému deníku Rovnost nepodařilo získat.

Autor: Leona Paroulková

30.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Úpravy stadionu v Adamově: vydřená místa v trávníku zarostou

Ilustrační foto.

Vakcíny proti tetanu docházejí. Lékaři při přeočkování upřednostňují starší děti

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

AKTUALIZOVÁNO

Tři mrtví mezi Závistí a Černou Horou: za tragickou nehodou stálo předjíždění

Blanensko – Předjíždění. To podle všeho stojí za tragickou dopravní nehodou dvou osobních aut, ke které došlo v sobotu na silnici I/43 mezi obcemi Závist a Černá Hora na Blanensku. Zemřeli při ní tři lidé. Dva muži na místě a třetí po převozu do nemocnice.

Okras přiblížil Den Země. Po čichu a také v bludišti

Adamov /REPORTÁŽ/ – Když vyrazí mravenec za potravou, nemůže se při putování v terénu spolehnout na svůj zrak. Je totiž slepý. Během cesty vytváří pachovou stopu, aby se bezpečně vrátil po čichu zpět do mraveniště.Střih. V lese jsou mezi stromy natažené tenké provázky. Mezi nimi se houpou váčky s různými vůněmi. Od každého míří provázek jiným směrem. Parádní bludiště. Cíl je mraveniště. Kde? Na Dni Země pod Slučí studánkou u Adamova.

DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Lidé by si měli dávat pozor nejen na úvěrové společnosti, z nichž je predátorských či lichvářských přes devadesát procent, tvrdí tvůrci Mapy exekucí.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies