Některé jsou v havarijním stavu a nejsou peníze na jejich opravu. Statici pak mohou navrhnout nutná opatření včetně uzavření mostu.

Nákladné opravy potřebují v Blansku hned dva silniční mosty. Jedním z nich je spojení se sportovním ostrovem. „Před čtyřmi lety běžná obhlídka mostu ukázala závady, které způsobila omezená životnost materiálů dostupných při stavbě. Mnohem závaznější je však zatékání do dutinové mostní konstrukce, kde hrozí statické narušení,“ popsal statik Antonín Henek. Podle něj je hotový projekt rekonstrukce, chybí ale peníze.

Peníze nejsou ani na opravu mostu u blanenského hlavního nádraží. I ten je ve špatném stavu. „Most vyžaduje celkovou rekonstrukci. Navíc zatékáním se stav konstrukcí stále zhoršuje. Oddalováním oprav tak budou náklady narůstat,“ varoval Henek.

Podle místostarosty Blanska Jindřicha Krále je most u sportovního ostrova starý přes čtyřicet let, přemostění u nádraží ještě o dvacet let starší. „Opravy by nás vyšly na dvacet milionů korun. To si nemůžeme dovolit. Budeme se snažit získat peníze z rozpočtu ministerstva dopravy. Není to však lehké,“ cítí beznaděj Král a doufá, že stav mostů se nezhorší natolik, že by se musely uzavřít. Bývají totiž velmi zatížené třeba při objížďkách. „Statik může časem doporučit, aby na most nevjížděly náklaďáky, potom osobní auta,“ nahlédl do budoucnosti Král.

Mosty kontrolují odborníci pravidelně. „Jednou za rok je potřeba běžná obhlídka. Po pěti letech přivoláme k mostu na revizi statika,“ nastínil Milan Slouka z komunálního odboru blanenské radnice.

Na Blanensku stojí dvě stovky silničních mostů. Tvrdí to Petr Odehnal ze Správy a údržby silnic. Podle něj stav mostů hodnotí odborníci číslovkami od jedné po sedmičku, která upozorňuje na havarijní stav. „Většina mostů je očíslována čtverkou a pětkou,“ informoval Odehnal. Podle něj by nutně opravu potřeboval most na silnici I/43 v Sasině. Je v majetku Ředitelství silnic a dálnic, které o opravě rozhoduje. Dále je kritický stav mostku s chodníkem v Tyršově ulici v Letovicích. Nemusel by vydržet větší zátěž. „Tento most se chystáme co nevidět opravovat,“ řekl Odehnal s tím, že v těchto dnech opravují silničáři v regionu hned několik mostů. Ve špatném technickém stavu byly dva mosty na konci Jestřebí a jeden na začátku Bořitova.

Dále dostává nový háv most ve Skalici nad Svitavou. Podle starosty Richarda Černého začala rekonstrukce před čtrnácti dny. „Rozpadal se most u výpadovky na Sebranice. Do konce roku by měl být opravený,“ sdělil Černý.

Silničáři zachránili v posledních dvou letech mosty u Šebrova, Újezdu, Lubě či Letovic, dále dva v malé Roudce. Podle Odehnala tak zažili silničáři boom. „Měli jsme peníze ze státního fondu dopravní infrastruktury. Teď to vypadá, že krize boom stopne,“ řekl.

Černě vidí budoucnost také statik Henek. Podle něj po silnicích, tedy i mostech, jezdí stále více aut, které je zatěžují. „Přitom investice do údržby a rekonstrukcí jsou minimální,“ upozornil Henek.