VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálniční křižovatka u Skalice a křížení s železniční tratí

Blanensko - Průchozí dálnice Wien – Breslau měla zajistit rychlé spojení z Vídně do Slezska. Také z toho důvodu nebylo naplánováno mnoho dálničních křižovatek a sjezdů z dálnice. Křížení v našem zájmovém prostoru jsme si představili hned v úvodu seriálu a dnes ukážeme jedinou dálniční křižovatku plánovanou v okrese Boskovice.

14.12.2008
SDÍLEJ:

KŘIŽOVATKY. Návrh dálkové silnice Plzeň - Moravská Ostrava, úsek Sebranice - Svitávka 1940. Foto: Státní okresní archiv Blansko, úprava Jiří Vymětalík

Ve válečných letech se na Boskovicku začala stavět ještě jedna pozemní komunikace vyšší třídy, a to dálková silnice Plzeň – Moravská Ostrava (Protektoratsstrasse II. klasse Pilsen – Mährisch Ostrau). Trasa nedobudované cesty byla později z velké části využita pro silnici I/19 a II/150 Plzeň – Žďár nad Sázavou – Přerov. Dálková silnice měla Boskovicko protnout ze západu na východ ve směru Hodonín – Kunštát – Boskovice – Ždárná. U Skalice v k.ú. Sebranice východně od státní silnice I/43 Brno – Svitavy bylo projektováno křížení s německou průchozí dálnicí. Mimoúrovňová křižovatka měla mít tvar klasického čtyřlístku a dálnice, vedená po mírném náspu, měla téměř pravoúhle podjíždět dálkovou silnici na vysokém násypu.

Projekt dálkové komunikace v úseku Sebranice – Boskovice - Žďárná – Protivanov vypracovala roku 1940 firma Ing. Jaromír Souček Brno a následující rok se na stavbě silnice začalo pracovat. Dodnes se v některých dílčích úsecích nachází pozůstatky této stavby. Na plánku, který se nachází v Moravském zemském archivu v Brně – Státní okresní archiv Blansko, fond OkÚ Boskovice, vidíme návrh silniční magistrály Plzeň – Moravská Ostrava v úseku Sebranice – Mladkov a křížení se státní silnicí Brno – Svitavy, dálnicí Sever – Jih a železniční dráhou Brno – Letovice. Na základě výše jmenované archiválie, knihy Tomáše Jandy, Václava Lídla Německá průchozí dálnice a serveru www.dalnice.com můžeme přesně určit polohu a tvar dálniční křižovatky. Křižovatka se měla nacházet v dnes nevyužitém náspu dálnice mezi státní silnicí do Svitav a využitou částí dálnice pro silnici II/150 do Svitávky a Boskovic.

Pod křižovatkou a oběma dálkovými komunikacemi nedaleko rybníka protéká Chlumský potok. Státní silnice měla dálnici křížit u Sebranic a napojení těchto cest bylo řešeno pomocí magistrály Plzeň – Ostrava, která měla státní úrovňově protínat východně od Sebranic. Dnes, díky křižovatce na Boskovice a obchvatu Skalice v trase staré dálnice, vypadá situace na místě úplně jinak a nejsou tu žádné pozůstatky dálničního sjezdu. Autostráda od plánované čtyřlístkové křižovatky pokračuje v náspu spolu se silnicí II/150 severovýchodně na Svitávku, kde nadjíždí železniční trať Brno – Letovice – Česká Třebová.

Železniční most není původní, byl vybudován až v rámci obchvatu Skalice a Svitávky v sedmdesátých letech. Původní most byl pouze založen a v rámci jeho stavby byl společností RAB vykoupen a později zbořen strážní domek č. 153. K vechtrovně náležel hospodářský přístavek a zahrádka. Na jeho místě stojí východní strana severního předmostí železničního nadjezdu.
Co bude příště? V dalším dílu se vrátíme na jih okresu a popíšeme mosty u Hlubokých Dvorů.

JIŘÍ VYMĚTALÍK

14.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Kvůli horku v kraji lekly tisíce ryb

Vyškovští strážníci.
9

Strážníkem? V osmnácti je brzy, varují velitelé

AKTUALIZOVÁNO

Při srážce auta a dodávky u Ostrova se zranili tři lidé. Na místo letěl vrtulník

Ostrov u Macochy - Tři lidé se zranili při srážce dodávky a osobního auta na silnici z Ostrova u Macochy do Sloupu. Nehoda se stala kolem poledne na křižovatce s odbočkou na Holštejn. Jednoho ze zraněných přepravil do brněnské nemocnice vrtulník záchranářů.

Z parkoviště nad blanenskou nemocnicí zmizí závory. Chtějí přilákat víc řidičů

Blansko – Zvednuté závory. Na pokladním terminálu cedulka s nápisem mimo provoz. Do konce srpna parkování zdarma. Tak to vypadá na parkovišti nad blanenskou nemocnicí. Plocha pro 107 aut je téměř po roce provozu většinou prázdná. Zástupci města se proto rozhodli upravit ceník parkovného a také odstranit závory u vjezdu i výjezdu. „Závory už tam prvního září nebudou. Zejména pro starší lidi to mohl být psychologický blok. Na parkovišti budou dva platební terminály. U nich řidiči mohou zaplatit i kartou,“ uvedl jednatel městské společnosti Služby Blansko Jiří Charvát.

V Blansku se odhalil nový favorit fotbalové divize. Stará Říše tam vyhrála 3:0

Blansko – Překvapení úvodních kol jihomoravské fotbalové divize D se jmenuje Stará Říše. Její rozlet nezastavil ani loňský účastník Moravskoslezské ligy.

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Povinnost nosit při chůzi po neosvětlených silnicích mimo obec reflexní prvky platí rok a půl. Smyslem novely zákona, která novou povinnosti zavedla, bylo zvýšit bezpečnost chodců. Jak se jí to podařilo, je vidět na číslech. Minulý rok bylo v Jihomoravském kraji devět usmrcených chodců, o šest méně než předloni. Stejný trend hlásí policie i celostátně. „Podíl na tom nepochybně mají i reflexní prvky,“ řekla Zuzana Ambrožová z oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení