Většina strojů už teď stojí. Dodělávají drobné úkoly a některé typy sešitů. „Ročně vyrobíme mezi čtyřmi až pěti tisíci tun sešitů, záznamových knih, bloků, beletrií a dalších věcí. Většina už je v tuto chvíli hotová. Školní rok je pro nás totiž částečně i nevýhoda. Vše se k němu upíná, prvních šest měsíců roku jedeme naplno a pak, s nadsázkou řečeno, nemáme co dělat," vysvětluje obchodní ředitel papíren Tomáš Hudec.

Aby podnik vše stihl, zaměstnanci papíren, kterých je dnes téměř stovka, si v letních měsících nesmějí brát delší dovolené. „Teď už je práce klidnější. V předchozích měsících toho ale bylo hodně. Znovu to začne v listopadu," říká strojmistr Jaromír Kolář, který v papírnách pracuje už od konce sedmdesátých let minulého století.

Před Vánocemi přijde další významné období pro společnost, kvůli růstu poptávky po knihách. Teď jsou ale hlavní především sešity, bloky a další pomůcky.

Papírny mají tři stroje na výrobu sešitů, baličku, automat na převinování a sekání z kotoučů na archy, moderní japonský stroj na tisk obálek a další zařízení. „Tady vyrábíme listy do záznamových knih. Stroj jich udělá tak 120 tisíc za den. Hlídám u něj linkování. Vše musí sedět a mít správnou barvu, jinak ho musím seřídit," objasňuje zaměstnanec Pavel Špicar.

Výhodu dalšího stroje popisuje Hudec. „Je dobrý v tom, že z jedné strany nasadíte papír a z druhé pak vypadne hotový sešit," říká obchodní ředitel.

Díky některým moderním zařízením a pracovním technikám nemají Papírny Brno v České republice výraznou konkurenci. „Jako jediní teď vyrábíme na automatizovaných linkách. Ovládáme kolem šedesáti procent domácího trhu a vyvážíme do všech okolních zemí," zdůrazňuje Hudec.

Brněnské papírny v době největšího rozmachu v osmdesátých letech minulého století zaměstnávaly přibližně tři tisíce lidí. Výrobky vyvážely až do Afriky, na Blízký východ i na západ. Po roce 1989 se ale vše změnilo. Podniku začali konkurovat dovozci z Číny, obrat klesal a přišlo propouštění.

V poslední době už společnost zase roste. „Táhne export. Na domácím trhu prodáváme přibližně stejně," říká obchodní ředitel.

Upozorňuje ale, že vyvážet například sešity do okolních zemí není tak jednoduché. „Ostatní státy kromě Slovenska totiž nemají stejné sešity jako my. Například Maďarsko má menší formát A5 i A4. V Chorvatsku je zase jiné linkování," porovnává Hudec.

Desítky milionů sešitů, které společnost ročně vyrobí, tak mají mnoho podob. Výrobky určené pro český trh si lidé mohou koupit i v podnikové prodejně v Křenové ulici. „Máme tady akci druhá jakost, kdy neplatíte za jednotlivé sešity, ale šestatřicet korun za kilogram. V té době se v prodejně prakticky nedá pohnout," upozorňuje s úsměvem obchodní ředitel.

Na obálkách sešitů a bloků, které děti a studenti později ponesou v aktovkách, jsou většinou obrázky nakreslené externími ilustrátory. „To je také rozdíl proti zahraničí. Tam jsou v kurzu licencované obálky. Jde o postavy z večerníčků a pohádek. U nás po nich poptávka moc není," informuje Hudec.

Ředitel papírnictví Pavel Král předpovídá: Hlavní nápor nastane v září

Brno - Konec prázdnin znamená náročné období nejen pro děti a jejich rodiče, ale také pro majitele papírnictví. „Máme ale dost proškolených zaměstnanců, kteří nápor zvládnou," věří ředitel papírnictví v brněnském obchodním domě Vágner Pavel Král.

Kolik školních potřeb musíte před začátkem školního roku objednat?

Je to asi desetkrát víc než obvykle. Nejde však o jednorázovou objednávku. Začínáme už od června.

Kdy očekáváte největší nápor nakupujících?

Nejvíc lidí nechává nákup až na první týden v září. Mnozí totiž ještě v létě netuší, co všechno budou v novém školním roce potřebovat.

Musíte v tomto období najímat prodavače navíc?

Protože chceme zákazníkům nabídnout nejlepší servis, tak nespoléháme na brigádníky. Máme dost proškolených zaměstnanců, kteří nápor zvládnou.

Promítá se začátek školy v cenách zboží?

S cenami příliš nehýbáme. Zákazníci v poslední době nekupují pouze to nejlevnější, ale jsou ochotní si za kvalitu připlatit.

Mění se nějak trendy při nákupu školních potřeb?

Ze scény mizejí tradiční aktovky. Dnešní děti už od první třídy upřednostňují moderní batohy. Starší zase upouštějí od papírových sešitů a přecházejí k tabletům a dalším moderním technologiím.