A přitom všechno začalo u tabule. „Napadla mě komunikační pomůcka, kterou jsem ale zamýšlela používat na magnetické tabuli,“ vzpomíná logopedka, jejíž praxe odstartovala v mateřské škole ve Švábenicích na Vyškovsku. Tamním dětem se věnovala dvacet let.

Její vnuci ji později seznámili s tabletem a ona pochopila, že pro děti bude lákavější elektronika než magnetická tabule. K tomu ale potřebovala sponzora. „Na výrobu počítačové aplikace bych neměla sama peníze,“ vysvětluje.

Projekt zaujal skupinu kolem podnikatele Karla Janečka, která podporuje rozvoj dětí. Společnost aplikaci podpořila penězi, a umožnila tak minulý rok v létě její vznik.

Čtěte také: Koktání? Důležitou roli hraje dědičnost, říká odborník

Výsledkem je soubor třinácti cvičení, která se formou příběhů a obrázků, jež malovala logopedčina dcera, zaměřují na nejproblematičtější hlásky. „Prostorové představy, dechová a artikulační cvičení, nápodoba zvuku, s tím vším se děti ve Slovohrátkách setkají,“ upřesňuje šestapadesátiletá Kolbábková. Ta už osmnáctým rokem pracuje ve Speciálním pedagogickém centru ve Vyškově. Na starost má všechny mateřské školy a logopedické třídy v okrese. Má ale také vlastní ambulanci, kam za ní klienti docházejí.

Správně vyslovovat učila i své vnuky. „Nefunguje to tak, že pokud je babička logopedka, děti jsou automaticky bez vady řeči. Se všemi dětmi jsem nějakou hlásku procvičovat musela,“ přiznává.

Jak upozorňuje, logopedických problémů u předškoláků přibývá. „Mám pocit, že i déle trvá, než se dítě hlásku naučí. Dnes se prostě málo mluví a už není čas, aby se s dětmi povídalo,“ říká odbornice.

Podle ní je ale aplikace bezpředmětná, pokud rodiče s dítětem necvičí. „Dítě se hlásku nenaučí říkat tak, že mu pustíme tablet a dál se mu nevěnujeme. To je jen zbožné přání,“ tvrdí.

Přečtěte si: Zprávy z úřední desky v mobilu? Aplikaci Česká obec využívají i lidé ve Vyškově