VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V džungli padaly stromy jako paneláky, zákeřný byl i hmyz

Brno /FOTOGALERIE/ - Nad pralesem v africkém Gabonu se stmívá. V příšeří stromů se o skromné dávky jídla dělí četa vojáků. Místo, které zvolili k přespání, však brzy opustí kvůli nočnímu výcviku. Dvanáctidenní bojový kurz francouzské námořní pěchoty před měsícem úspěšně absolvovali studenti brněnské Univerzity obrany Václav Krabáč a Rodolfo Maršík.

15.5.2017
SDÍLEJ:

Před měsícem se z mariňáckého výcviku v rovníkové džungli vrátili studenti brněnské univerzity obrany Rodolfo Maršík (na snímku vlevo) a Václav Krabáč.Foto: archiv Univerzity obrany

Po příletu do rovníkové africké země je zaskočilo obrovské horko. „Hned první den jsme běželi čtyři kilometry s veškerou výstrojí. Cítil jsem, jak se vařím. Nepomohlo mi ani skočit do bažiny. Měla šestadvacet stupňů Celsia," říká třiadvacetiletý Krabáč.

Na výcvik se přesunuli do džungle, kde měli za úkol získat bojové dovednosti, fyzickou i psychickou zdatnost a učit se přežít v tvrdých podmínkách. „Rozdělili nás do různých čet. Domluva s ostatními byla složitá, protože Francouzi moc nemluvili anglicky. Často jsem nerozuměl ani instruktorům, co máme dělat a kam jít," podotýká čtyřiadvacetiletý Maršík.

Od šesti hodin ráno do šesti večer vojáci chodili na přednášky, nacvičovali taktiku boje a zlepšovali fyzické dovednosti. V noci se přesouvali na různá místa. „K přespání jsme si stavěli sítě, někdy jsme leželi i na zemi. Spali jsme ale jen minimálně asi hodinu a půl denně," popisuje výcvik Krabáč. Při přesunech přenášel tým devadesátikilovou kládu, pětadvacetilitrový kanystr a tři horolezecká lana. Každý voják navíc cestoval s třicetikilovým batohem a zbraněmi.

V pralese se setkávali s obřími stonožkami, pavouky a dalším hmyzem. Nejzákeřnější ale byli mravenci. „Chovali se velmi agresivně, neustále po nás lezli a kousali," tvrdí Krabáč. Nebezpečné byly podle něj rovněž stromy vysoké jako paneláky, které často kvůli vlhkosti praskaly a padaly.

Na jídlo dostávaly čety proviant v krabicích. Zpočátku měl jeden voják krabici denně, každý další den se však o jídlo dělil s někým navíc. „Pátý den nás sdílelo jednu krabici pět, šestý den jsme nedostali žádnou. Díky kurzu jsem si uvědomil, za jakých podmínek je člověk schopný fungovat," vysvětluje Maršík.

Náročné podmínky někteří nezvládli. „Pár lidí zkolabovalo pod fyzickou zátěží nebo se zranili na překážkových drahách. Jeden Francouz se psychicky zhroutil a v noci utekl," zmíní Maršík.

V těžkých chvílích studenti vzpomínali na rodinu. „Nechtěl jsem se vrátit domů s tím, že jsem kurz nezvládl. Navíc jsme reprezentovali i českou armádu a republiku," vysvětluje Krabáč. V kurzu patřil mezi patnáct nejlepších a získal zlatý odznak s orlem.

Maršík si odvezl druhé nejvyšší ocenění odznak stříbrného orla. „Vždy, když se na něj podívám, vybaví se mi velké vzpomínky," usmívá se student.

Autor: Markéta Chumchalová

Myslíte, že byste přežili v džungli alespoň dva dny?

ANO

41 %

NE

59 %

Hlasovalo: 140

Anketa byla ukončena

15.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Podvodníci zvoní i jako vodaři

Damián Beneš, 51 centimetrů, 3,54 kilogramu, 19. 9. 2017, Boskovice
11

Novorozená miminka Blanenska 38. týdne 2017

Rozbitá nádraží: čeká je opravy za miliony

Blanensko – Rozbité zdi, děravé střechy. Fasády počmárané spreji. Řada budov na vlakových nádražích je ve velmi špatném stavu. Na větší rekonstrukci čekají mnohde i desítky let. To se má změnit. Nádražní budovy jsou od loňska majetkem Správy železniční dopravní cesty. Ta hodlá v následujících pěti letech utratit bezmála osm a půl miliardy za jejich opravy.

Za kampaně na nelegálních billboardech nemůžeme, hájí se politické strany

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ – Reportéři Deníku Rovnost napočítali u vybraných úseků silnic prvních tříd a dálnic v kraji dvanáct volebních billboardů. Jsou na místech, kde už podle novely silničního zákona být nemají. Politici to neřeší.

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.

Vlakem z Adamova do Brna? Cestování zkomplikuje výluka na trati

Blanensko – Oprava jedné koleje omezí provoz na železnici na Blanensku. Nedotkne se rychlíků a spěšných vlaků, projedou i některé osobní. Ostatní nahradí autobusy. Výluka na železniční trati Brno-Česká Třebová v úseku z Brna do Adamova začne v sobotu a potrvá týden.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení