Radní Jihomoravského kraje spolupráci potvrdili ve čtvrtek. „Cílem je, aby tam, kde je to k místu zásahu blíže ze Zlínského kraje, zasahovali záchranáři zlínští, a tam, kde je to blíže z našeho kraje, zasahovali zdravotní záchranáři z jihu Moravy," uvedl náměstek hejtmana Marek Šlapal. Nově by zlínští záchranáři měli pomáhat v obcích Dětkovice a Švábenice na Vyškovsku.

O chystané pomoci však starosta druhé z obcí Josef Kubík doposud neslyšel. „Pokud je to pravda, připadá mi to postavené na hlavu. Z Vyškova, odkud jezdili doposud, je to třináct kilometrů, navíc jsme nikdy neměli s dojezdovým časem potíže. Rozhodnutí, pokud má opravdu platit, proto nechápu," komentoval Kubík s tím, že ani od lidí nezaznamenal žádné stížnosti na dojezdový čas záchranářů.

Sanitka ze zákona musí dorazit na místo do dvaceti minut. „Záchranáři samozřejmě musejí stíhat přijet, takže ani teď nemají delší časy. Spolupráce bude ale sloužit zejména k tomu, aby se snížila míra rizika dojezdového času v souvislosti s uzavírkami a jinými dopravními komplikacemi," vysvětlil Šlapal. Podobná spolupráce se Zlínským krajem funguje od roku 2013 také na Hodonínsku. „Informace o tom, kdy a kde bude uzavírka, máme obvykle předem. Navíc v některých případech můžeme místem jako záchranáři dokonce i projet. Obecně jsou ale uzavírky obrovský problém. 
I s velkou libovůlí řidičů, kteří se snaží, jsou situace, kdy to projet nejde," řekla mluvčí jihomoravských záchranářů Barbora Zuchová. Pomoc Zlínského kraje proto vítá.

Řidiči překážejí

Daleko větší problém podle Zuchové ale představují neohleduplní řidiči. „Řada z nich si sanitky nevšimne nebo jí neudělá dostatek prostoru pro projetí," upozornila mluvčí Zuchová.

Neochotu řidičů potvrzují také hasiči. „Problémy jsou s řidiči v kolonách, které se před uzavírkami tvoří. Stále neznají například pravidlo záchranné uličky a neumí se v kolonách správně pohybovat. To je dlouhodobý problém, který nás samozřejmě brzdí," doplnil mluvčí jihomoravských hasičů Jan Dvořák.

Podle policejního mluvčího Bohumila Maláška mají hlídky podobný problém. „Často se stane, že v úseku, kde bychom mohli jet i osmdesáti kilometry v hodině, se zasekneme za kamionem, který ani nemá kudy uhnout, zdrží nás to," řekl mluvčí.

S plánovanými uzavírkami pak záchranné složky tolik problémů nemají. „Uzavírky nevadí, pokud můžeme bezpečně projet. Ne vždy to ale funguje. V nedávné době to například nebylo možné při uzavření ulice Milady Horákové v Brně, využívali jsme tehdy naše objízdné trasy," zhodnotil mluvčí jihomoravských hasičů David Jirouš.

Další komplikací při cestě k zásahu jsou špatně parkující auta v ulicích. „V úzkých uličkách, kde není průjezdná šířka větší než tři metry, zkrátka neprojedeme," vysvětlil Dvořák s tím, že taková situace je běžná na sídlištích a v centru větších měst, kde je nedostatek parkovacích míst a řidiči stojí všude, kde to jen trochu jde.