Celorepubliková kampaň znovu startuje ve středu, v Jihomoravském kraji si pak řidiči nechají bezplatně změřit zrak na čerpací stanici Shell v brněnské Žarošické ulici šestadvacátého dub­na.

Možnost nechat si zdarma otestovat zrak mají účastníci silniční dopravy každoročně od roku 2013. Tým odborníků jim v případě potřeby doporučí návštěvu oční optiky nebo očního lékaře. „Letos budeme mít k dispozici přístroj Visiotest, na kterém lze zjistit zrakovou ostrost, barvocit, kontrastní citlivost, skryté šilhání a prostorové vidění," uvedla prezidentka Mezinárodního sdružení optiků a optometristů Ivana Urválková, která kampaň organizuje.

Loni se v kraji nechalo otestovat třiasedmdesát řidičů, jejich průměrný věk byl pětačtyřicet let. „Dvaadevadesát procent testovaných mělo dostatečnou zrakovou ostrost. Zbývající testovaní by ale vůbec řídit neměli. Svým špatným zrakem mohou být nebezpeční nejen sobě, ale i okolí. Někteří si svou vadu vůbec neuvědomovali a výsledky testů je překvapily," doplnila Urválková.

Organizátoři si od kampaně slibují, že řidiči díky testování začnou problémy se zrakem řešit, a tím se sníží riziko dopravních nehod. „Lidé s vadou zraku by si měli nechat změřit zrak jednou ročně. Pokud jsou zaměstnaní jako řidiči, měli by chodit na kontrolu jednou za půl roku. Jinak samozřejmě také tehdy, pokud mají pocit, že se jim zrak zhoršil," řekla optometristka brněnské oční optiky Lumi Kamila Knötigová.

Oční optiku by měli pravidelně navštěvovat také lidé ve věku pětatřicet až čtyřicet let, i když dřív problémy s viděním neměli. „V tomto období totiž z důvodu stárnutí organismu dochází ke změnám na sítnici," vysvětlila Knötigová.

Osvětovou akci podporuje také Besip. „Minulé ročníky ukázaly, že docela alarmující množství řidičů podceňuje vyšetření zraku. Řidiče, který špatně vidí, by šlo přirovnat k opilému nebo velmi unavenému. Také špatně odhaduje vzdálenosti, má pomalejší reakce a pozdě rozeznává značky," upozornil krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Podle údajů ministerstva dopravy je v kraji téměř sedm set tisíc registrovaných řidičů. Nikdo však nevede statistiku, kolik z nich má podle řidičského průkazu povinnost mít při řízení brýle nebo kontaktní čočky. „Potíže se zrakem má asi jedna třetina uchazečů o řidičský průkaz. Poslední dobou jich přibývá, jde o civilizační nemoc. Povinnost nosit brýle nebo čočky je potom zanesená v řidičském průkazu pomocí takzvaného harmonizačního kódu, který funguje mezinárodně," uvedl majitel brněnské autoškoly Cool Petr Železník.

Před loňskou operací očí měla problémy s viděním také Michaela Sedláková z Podolí na Brněnsku. „Měla jsem kolem pěti dioptrií. Bez brýlí bych za volantem viděla jen obrysy předmětů, všechno by bylo jako v mlze. Dalo by se říci, že bych nerozeznala strom od člověka. Po implantaci čoček nemám žádnou dioptrii," řekla řidička, která za volant usedá každý den.

Pokud řidič při kontrole nemá brýle a podle řidičského průkazu by je mít měl, může dostat pokutu až dva tisíce korun.