VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rakušané už finišují, česká strana začne s dobudováním D52 nejdřív v roce 2019

Mikulov /INFOGRAFIKA/ - Stavba obchvatu Mikulova má začít v roce 2019. Bude součástí dobudování plánované dálnice D52. Rakouská strana už mezitím na druhé straně hranice míří s dálnicí do finiše.

10.4.2017
SDÍLEJ:

Vizualizace dálnice D52. Ilustrační foto.Foto: Projektový tým D52

Termíny se neustále posouvají a starosta Mikulova na Břeclavsku Rostislav Koštial neskrývá obavy. „Rakušané jsou v roce 2019 na hranici a pak děj se vůle boží,“ zvedá Koštial varovně prst před chvílí, kdy až téměř k městu povede dálnice A5 z Vídně. A doprava u Mikulova podle mnohých zhoustne.

Zatímco u sousedů práce na dálničním propojení pokračují, na české straně se stále ještě nekoplo do země. Termín začátku prací nyní stanovilo Ředitelství silnic a dálnic na rok 2019. Prvním úsekem má být právě obchvat Mikulova dlouhý necelé čtyři kilometry.

O brzkém dokončení dálnice na rakouské straně ví i Jihomoravský kraj. „Při poslední návštěvě hejtmana Bohumila Šimka v Rakousku se tamní hejtman Pröll vyjádřil, že by dálnici měli dostavět na přelomu let 2018 a 2019,“ sdělila mluvčí kraje Monika Brindzáková.

Dálnice D52
∙ Má spojit jižní Moravu s Vídní, prozatím je hotový pouze úsek mezi Brnem a Pohořelicemi
∙ Podle posledních zpráv ji má Ředitelství silnic a dálnic kompletně dostavět až po roce 2025

Šimek kvůli tomu vyzývá k co nejrychlejšímu dobudování D52, která zatím končí u Pohořelic. „Patří k prioritám kraje. Jde o významnou dopravní tepnu, důležitou pro další hospodářský rozvoj jižní Moravy,“ potvrdila Brindzáková.

Toto propojení považuje za potřebné také mikulovský podnikatel Petr Marcinčák. „Dlouhodobě prosazuji, aby dálnice byla co nejdříve hotová. S křižovatkou na jihu i na severu Mikulova,“ má jasno Marcinčák.

Výstavba čtyřproudého obchvatu Mikulova má ale také své kritiky. Proti prodloužení D52 až k hranicím dlouhodobě brojí například starosta Dolních Dunajovic na Břeclavsku Josef Hasník. Mimo jiné kvůli hluku a dalším dopadům na životní prostředí. „Nevěřím, že by se začalo v roce 2019 stavět,“ vyjádřil se Hasník.

A upozornil na Břeclav, která už léta marně bojuje o výstavbu obchvatu města. „Je zajímavé, že se Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo, že vybuduje obchvat Mikulova v okamžiku, kdy Břeclav ho potřebuje daleko více. Nic takového jako auta ve frontách v Mikulově není. Na rozdíl od Břeclavi,“ kritizoval Hasník, který preferuje dálniční spojení s Vídní právě přes Břeclav.

Pro zvětšení klikněte.Podle Koštiala to však není jen o obchvatu. „Nebavme se jen o něm, ale o úseku D52 od rakouských hranic k Perné. Pořád opakuji, že obchvat je součástí D52 a budu rád, když se všechny projekty pospojují a propojí se Brno s Vídní. To je to zásadní,“ prohlásil.

Kromě obchvatu Mikulova jsou pro další část výstavby D52 klíčové platné zásady územního rozvoje kraje. „Chybějící zásady byly hlavním limitem investorské přípravy na české straně. Nové jsou účinné od listopadu minulého roku,“ připomněl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

O jejich osudu se ale bude podle všeho znovu rozhodovat u soudu. Kvůli nesouhlasu některých obcí i ekologických sdružení.

Odhad nákladů na výstavbu celého tahu se pohybuje kolem osmi miliard korun.

Autor: Michal Hrabal

10.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Archeopark Pavlov. Ilustrační foto.

Soutěžilo muzeum i studio televize. Kraj rozdával ceny za stavby

Hasiči zachránili blanenské úředníky z hořící budovy městského úřadu. Při taktickém cvičení.
AKTUALIZOVÁNO
33

Záchrana z hořícího domu: auto s výsuvnou plošinou parkovalo nadvakrát

Přišel o nohu a nechtěl, aby ho zachránili. Svůj příběh říká začínajícím řidičům

Brno - Přestože při dopravní nehodě před třemi lety přišel o pravou nohu, třiačtyřicetiletý Aleš Eger se své lásky k motorkám nevzdal a jezdí dál. Vozí s sebou batoh, který měl při nehodě. „Je to takový můj talisman. Připomíná mi, že už se nemusím vrátit domů," říká Eger. Ve čtvrtek o svých zkušenostech vyprávěl na Integrované střední škole automobilové v Brně na akci pro nezkušené a začínající řidiče Jezdím cool.

Největší obavy důchodců? O zdraví i z migrantů, ukázal dlouholetý výzkum

Brno – Jak vnímají lidé odchod do důchodu a z čeho mají největší starosti? Na podobné otázky i mnoho dalších hledali odpověď výzkumníci z Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně. Několik let analyzovali pomocí dat z evropských šetření, dotazníků i hloubkových rozhovorů kvalitu života českých důchodců. Ve středu představili výsledky.

AKTUALIZOVÁNO

První vertikální farma. Firma vypěstuje ekologické saláty v patrech nad sebou

Břeclav - Břeclavská Fosfa bude historicky první v republice, která vypěstuje zeleninu uvnitř speciální budovy. V takzvané vertikální farmě porostou saláty bez pesticidů a chemikálií.

Parkoviště u blanenské nemocnice za 19 milionů je téměř prázdné

Blansko /FOTOGALERIE/ – Šest. Přesně tolik aut stálo ve středu před polednem v horním podlaží nového parkoviště nad Nemocnicí Blansko. Na ostatních stáních to bylo podobné a drtivá většina ze sto sedmi parkovacích míst zela prázdnotou. Přitom od plochy za bezmála devatenáct milionů si město, které je zřizovatelem nemocnice, slibovalo zklidnění dopravy v okolí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies