VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Putování v nás změnilo pohled na lidské bytosti, říkají cestovatelé z Brna

Brno /FOTOGALERIE/ – Když putujete krajinou dny, týdny či dokonce měsíce, zjistíte, že nejste ani ryba, ani rak. Jste ve stavu, který je mimo běžnou společnost. Tak popisuje cestu vedoucí výpravy Ivan Foletti. V minus čtyřech stupních, lijácích i za krupobití, nebo naopak ve vedrech a dusnu ušli studenti dějin umění Masarykovy univerzity celkem 1540 kilometrů napříč Švýcarskem a Francií při putování po středověkých památkách. „Naší touhou bylo vyrazit na cestu za středověkým poutníkem,“ říká Foletti.

7.7.2017
SDÍLEJ:

V minus čtyřech stupních, lijácích i za krupobití, nebo naopak ve vedrech a dusnu ušli studenti dějin umění Masarykovy univerzity celkem 1540 kilometrů napříč Švýcarskem a Francií při putování po středověkých památkách.Foto: archiv projektu Stěhovaví historici umění

Pouť zahájili v březnu v Alpách. Čekaly je tři týdny cest a tři týdny strávené v klášteře, kde se účastnili přednášek a věnovali se akademické práci. Tam měli zajištěné bydlení i stravu. Zbylých devět týdnů však šli na vlastní pěst. Jejich jediným bohatstvím bylo sedm euro na den na osobu. Podle Folettiho je chůze nadčasová a lidské tělo jedinečné médium, skrze které lze zažívat věci tak, jak je člověk zažíval dřív. „Chtěli jsme pochopit to, jestli tím, že půjdeme dlouho, se změní naše vnímání středověkých předmětů,“ říká a popisuje i důležitost nejistoty, která při cestě často panovala.

Studenti měli možnost si prohlédnout památky podobným způsobem, jako se na ně dívali lidé v době, kdy díla vznikla. „Přiblížili jsme se středověkým poutníkům jednak tělem, jednak duchem. Uvědomili jsme si, že dialog mezi krajinou a předmětem je zásadní,“ popisuje Foletti.

Právě vnímání památek v kontextu přírody bylo jedním z hlavních cílů. „Když někam přicházíte pěšky, můžete vidět památku z několika set metrů daleko. Monumenty často bývají do krajiny zasazené právě tak, aby byly vidět z dálky. To se dnes často opomíjí,“ popisuje studentka Sabina Rosenbergová.

Cesta pro účastníky ovšem nebyla jen o poznávání. Představovala především tělesnou i duchovní výzvu. „Museli jsme si zvyknout na zátěž. Později jsem ale až srostla s krosnou. Člověk si hlavně postupně uvědomoval, kolik zbytečností s sebou má. Plno věcí jsem vyhazovala, třeba talisman štěstí,“ směje se studentka Amálie Bulandrová.

Ať už byla cesta jakkoliv náročná, v jedné věci se účastníci shodli, a sice na dobrotivosti lidí. „Nehledě na atentáty, terorismus a násilí ve světě, lidé jsou dobří, solidární a pohostinní. Putování v nás změnilo vše, co jsme si dosud o lidských bytostech mysleli,“ říká Foletti. Z dvaašedesáti nocí, kdy byli venku, spali dvaačtyřicetkrát u lidí, kteří je zvali k sobě.

Pro účastníka Martina Lešáka představovala cesta očistu duše, protože byl mimo běžnou realitu, nemusel kontrolovat mobil a odpovídat na emaily. Návrat do reality studenti prožívají těžce. „Je to pro mě šok. Dost těžko se vyjadřují naše pocity, abychom nezněli pateticky. Doma jsme ale chvíli,“ popisuje Rosenbergová, kterou cesta hlavně naučila jak si vážit času a jak si ho rozvrhnout.

Čtyřměsíční putování zakončené třítýdenním pobytem v opatství v Conques na jihu Francie zachytili poutníci na kamery a postupně vytvářejí dvanáct krátkometrážních dokumentárních filmů, které chtějí sdílet s veřejností.

Jejich cesta vedla z Lausanne do Mont Saint-Michel. Sledovali středověké poutnické cesty, přičemž se postupně zastavili ve třech klášterech, a sice Sainte-Foy v Conques, Saint-Benoît-sur-Loire a Mont-Saint-Michel v Normandii. Celkové náklady poutě vycházejí na milion dvě stě tisíc korun.

LENKA JEBÁČKOVÁ

Autor: Redakce

7.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Podvodníci zvoní i jako vodaři

Damián Beneš, 51 centimetrů, 3,54 kilogramu, 19. 9. 2017, Boskovice
11

Novorozená miminka Blanenska 38. týdne 2017

Rozbitá nádraží: čeká je opravy za miliony

Blanensko – Rozbité zdi, děravé střechy. Fasády počmárané spreji. Řada budov na vlakových nádražích je ve velmi špatném stavu. Na větší rekonstrukci čekají mnohde i desítky let. To se má změnit. Nádražní budovy jsou od loňska majetkem Správy železniční dopravní cesty. Ta hodlá v následujících pěti letech utratit bezmála osm a půl miliardy za jejich opravy.

Za kampaně na nelegálních billboardech nemůžeme, hájí se politické strany

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ – Reportéři Deníku Rovnost napočítali u vybraných úseků silnic prvních tříd a dálnic v kraji dvanáct volebních billboardů. Jsou na místech, kde už podle novely silničního zákona být nemají. Politici to neřeší.

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.

Vlakem z Adamova do Brna? Cestování zkomplikuje výluka na trati

Blanensko – Oprava jedné koleje omezí provoz na železnici na Blanensku. Nedotkne se rychlíků a spěšných vlaků, projedou i některé osobní. Ostatní nahradí autobusy. Výluka na železniční trati Brno-Česká Třebová v úseku z Brna do Adamova začne v sobotu a potrvá týden.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení