Například v Břeclavi se po víkendech stává, že značky leží na zemi. „Takže je postavíme zpět a staráme se o jejich údržbu. Shromažďujeme také podněty od lidí a snažíme se některá místa sledovat. Dramaticky se počet dopravních značek nemění," uvedla mluvčí břeclavské radnice Eliška Windová.

V Brně tvoří ukradené a vandaly poškozené značky téměř šedesát procent nákladů, které město musí každý rok v souvislosti s dopravním značením řešit. Za značky přitom město zaplatí ročně přes milion korun. „A to pouze za materiál, tedy dopravní značky bez příslušenství, dopravy a práce," upřesnila Petra Sedláčková z městské firmy Brněnské komunikace.

O umístění značek ve městě rozhoduje odbor dopravy magistrátu a v případě silnic první třídy kraj. Brněnské komunikace pak značky spravují. „Nejčastěji je vyměňujeme kvůli vandalům, provozu na silnici nebo povětrnostním podmínkám. Většinou jde o vyvrácené nebo jinak poškozené, ukradené nebo posprejované značky," sdělila Sedláčková. Dodala, že kvůli vyblednutí mění značky asi po dvaceti letech.

Viditelnost v noci

Podobně to funguje i na silnicích druhé a třetí třídy, kde se o značky stará Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Poslední zásadní změna přišla v letech 2006 až 2010. „Dokončovali jsme tehdy výměnu značek, aby odpovídaly platným předpisům. Dnes jsou už všechny v retroreflexním provedení, které zajišťuje správnou viditelnost v noci i za špatného počasí," uvedl náměstek ředitele správy a údržby silnic Alois Vybíral.

Pozvolné změny čekají i dopravní značení v Brně. To už se loni dočkalo zeštíhlení, když z ulic zmizely stovky poškozených, pokreslených a také podle policistů nadbytečných značek. „Teď se budou řidiči díky novým cyklopruhům a dalším opatřením spojeným s cyklisty na silnicích Brna stále častěji setkávat s dopravním značením pro cyklisty, na které dosud nebyli zvyklí," připomněla Sedláčková z Brněnských komunikací.

Nadbytečné značení

Například řidiči Pavlu Malému to nevadí. „Se značkami v Brně jsem spokojený. A vrásky mi zatím nedělají ani cyklisté. Vše je celkem přehledné. V zahraničí mi značení mnohdy přišlo mnohem horší. Daleko víc starostí mi dělají četné opravy," řekl muž.

Naopak nespokojený se značkami je například Petr Novotný z Blanska. Ve svém městě považuje značení na mnoha místech za problematické. Vadí mu hlavně některé jednosměrky a zákazy vjezdu. „Blansko není velké město, ale dostat se z jednoho konce na druhý je často problém. Je třeba jezdit přes centrum, což je mnohem zdlouhavější a člověk taky projede víc benzinu," upozornil Novotný.

Třeba v ulici 9. května nechápe některé zákazy vjezdu. „Jsou to dobré zkratky, ale nesmí se tam jezdit. Taky mi vadí některé jednosměrky. Jako třeba u základní školy T. G. Masaryka je teď zase jednosměrka. Podle mě úplně zbytečně," udal příklady.

Dopravní značky. Infografika