Podle slov mnohých poslanců nelze tvrdit, že jejich rozhodnutí zlepšují života pouze Jihomoravanům, ale naopak všem lidem v republice. „Dá naopak říci, že zákony, které se podařilo prosadit a nebo se jejich přijetí podařilo zabránit, jsou prospěšné i obyvatelům Jihomoravského kraje,“ uvedl poslanec za KSČM Vojtěch Adam. Do říjnových voleb už ale Adam kandidovat nechce.
Rozeznat, co přesně konkrétní poslanec pro kraj udělal, je navíc podle politologa Karla Komínka téměř nemožné. „Naopak velkou roli hraje často místní blízkost ke kandidátovi,“ řekl.
Některé kroky celostátně platné však politici podpořili právě kvůli jeho významu k Jihomoravskému kraji. Patří k nim třeba novela zákona o dětských skupinách, kterých je na Jižní Moravě celá řada.
Jedním z největších problémů v kraji je podle mnohých doprava. I na ni se politici v končícím volebním období zaměřili. „Usiloval jsem o to, aby stát posílal do krajů více peněz na opravy a rekonstrukce silnic a mostů. Letos se mi podařilo získat tři a půl miliardy korun,“ řekl poslanec za KDU-ČSL Jaroslav Klaška.
Zlepšení dopravní situace se dočkali například lidé na Znojemsku. „Bojoval jsem za stavbu obchvatu Lechovic a obchvatu Znojma. Obě stavby jsme už zahájili,“ sdělil současný znojemský starosta a poslanec za ČSSD Vlastimil Gabrhel.
Za důležité považuje poslanec za ODS Pavel Blažek nejen pozitivní změny, ale také udržení stávajícího stavu. „Brno je hlavní justiční město v republice, takže jsem udělal všechno pro to, aby jím zůstalo,“ řekl.
Všechny plánované změny ale strana prosadit nezvládla. „Naše návrhy, které by výrazně pomohly lidem na jižní Moravě, vládní většina odmítla. Těším se, že po volbách prosadíme náš program,“ dodal poslanec Petr Fiala.
Jižní Morava má však i svá specifika, kterých se týkají některé návrhy místních poslanců. Za úspěch tak považují prosazení vinařského zákona nebo změny ohledně stavebních povolení na vinné sklepy. „Navrhl a prosadil jsem nižší poplatek za stavební povolení na stavbu vinného sklepa,“ uvedl poslanec za KDU-ČSL Josef Uhlík.