VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Světla a závory na přejezdu lidé často ignorují i na Blanensku

Blanensko – Tři mrtví. Další těžce zranění. To je dosud bilance středeční tragické nehody, kterou zavinil na přejezdu ve Studénce řidič kamionu, jenž převážel plech. Vjel na koleje v době, kdy už svítila výstražná světla, fungovala zvuková signalizace a závory šly dolů. Poté více než stokilometrovou rychlostí do kamionu narazila vlaková souprava Pendolina a umírali lidé.

24.7.2015 6
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv

Výstražná světla a spuštěné závory nerespektují také řidiči, cyklisté a hlavně chodci na Blanensku. Tři z nich už v posledních letech za zbytečný hazard zaplatili životem. Poslední čtyři srážky vlaku s autem v regionu se obešly bez zranění.

Podle železničářů a policistů lidé nejčastěji porušují předpisy u železničních přejezdů na vlakové zastávce Blansko-město, v Rájci-
-Jestřebí, ve Velkých Opatovicích nebo mezi Skalicí nad Svitavou a Boskovicemi. Za to jim hrozí až několikatisícová pokuta. „S podobnými hazardéry se setkávám prakticky denně. Auta mi na přejezdech, kde nejsou závory, jezdí těsně před mašinou co chvíli. Třeba ve Velkých Opatovicích je to opravdu na denním pořádku. Nechápu to. Je to adrenalin, nebo jsou tak hloupí? Když přece blikají u přejezdu světla, tak tam nejedu autem ani nelezu jako chodec," popsal svoje zkušenosti strojvedoucí Vladimír Farský z Boskovic.

Letos dostalo od policistů za podobné přestupky pokutu už osm řidičů. Na místě je to může stát až dva a půl tisíce korun. Ve správním řízení pět tisíc. „Za rok takto na Blanensku pokutujeme asi dvacet řidičů a zhruba stejné množství chodců. Cyklistů kolem deseti," poznamenal policejní mluvčí Petr Nečesánek.

Podle statistik Drážní inspekce zemřeli na Blanensku na železničních přejezdech za posledních sedm let tři lidé. Všichni v Rájci-Jestřebí na hlavní trati Brno – Česká Třebová. Vlaky tudy mohou jezdit více než stokilometrovou rychlostí. Obrovské štěstí měl loni v dubnu důchodce, který v tomto místě přecházel koleje v době, kdy byly závory dole. Rychlík na Českou Třebovou ho málem smetl. Muž vyvázl se zraněnou nohou a odřeninami. Záběry z bezpečnostních kamer pak obletěly svět. „Ve všech těchto případech vstoupili do kolejiště lidé v době, kdy byly spuštěné závory a světelná signalizace fungovala," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Přejezd přitom podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského není nebezpečný. „Přejezd u železniční stanice v Rájci-Jestřebí je v téměř nejvyšší možné bezpečnostní konfiguraci. Upozorňují na něj značky s reflexními podklady, světelná i zvuková výstraha, závory, zábrany pro chodce proti jejich podlézání, je na něm nainstalovaný i bezpečnostní kamerový systém," řekl před časem Deníku Rovnost Ptačinský.

Pěší tam však riskují nezřídka proto, že kvůli hustému provozu jsou závory velmi často dole a u trati chybí nadchod nebo podchod. Cestující tak kvůli čekání u závor nemusí stihnout vlak. „Železničáři tvrdí, že přejezd u nás je zabezpečen nejvyšší možnou mírou. Bohužel toto zabezpečení neřeší možnost přejít přes přejezd v době stažených závor. A ty jsou dole vzhledem k vysoké frekvenci tratě téměř neustále. Potom se místní dívají na ujíždějící vlak, byť na něj vyšli dostatečně včas," uvedla starostka Rájce-Jestřebí Romana Synakieviczová. Vedení obce nyní jedná se Správou železniční dopravní cesty, aby v místě vznikl podchod či nadchod.

Kromě chodců riskují na přejezdech také řidiči. V posledních letech měli zatím štěstí. Například předloni vjel na přejezd ve Svitávce v době, kdy tam svítila výstražná světla, muž s dodávkou. Závory spadly a auto zůstalo na kolejích. Řidič stačil vystoupit, do dodávky narazil rychlík. Nikomu se nic nestalo.

Strojvedoucí Farský: Auta před mašinou kličkují denně

Blanensko /ROZHOVOR/ – Osobní zkušenost při střetu vlaku s člověkem má strojvedoucí Vladimír Farský z Boskovic. Tomu pod koly lokomotivy, kterou řídil, zemřeli v minulosti už tři lidé. Dva kvůli vlastnímu hazardu a neopatrnosti, v jednom případě šlo o sebevraždu. „Všechno to jsou velmi smutné lidské tragédie. Na každého to pak nějakým způsobem dolehne. Vyšetřování, výslechy, soudy. Nebo když člověk ty mrtvé osobně zná. Ale musí se s tím nějak vyrovnat. Jinak to při našem povolání ani nejde. Tohle se prostě stává a strojvůdce s tím musí počítat," říká Farský.

Co říkáte na tragédii ve Studénce? Setkáváte se s podobnými situacemi na kolejích často?

Je to velká tragédie. Pro strojvůdce jsou ale neukáznění řidiči prakticky denní chleba. Já se na Blanensku setkávám pravidelně s tím, že mi auta jezdí před mašinou jen několik metrů. Je to zejména na přejezdech bez závor. Třeba ve Velkých Opatovicích nebo mezi Skalicí nad Svitavou a Boskovicemi. Tam je to velmi časté. Blikají výstražná světla a auto tam stejně vjede. Hlava nehlava.

A co na trase Brno – Česká Třebová, kde jezdí vlaky přes sto kilometrů v hodině?

Tam jsou přejezdy kryté závorami, ale i když jsou dole, občas tam s autem nějaký šílenec kličkuje. Samostatnou kapitolou jsou ovšem chodci. Těch podlézá závory opravdu dost. Nechápu, co je k tomu vede. Adrenalin, nebo jsou tak hloupí a zbytečně riskují? Někdy však za neštěstí může i nepozornost.

To byl i případ, kdy váš vlak srazil před lety auto u Chornice?

Ano. Byla to škodovka, posádka si povídala a řidič vjel na nechráněný přejezd bez závor. Řidič přežil, ale jeho manželka zemřela.

Má podle vás smysl podobné přejezdy zabezpečit závorami?

Je to velmi nákladné a stejně to vjezdu na koleje zcela nezabrání. Jeden přejezd se závorami a zabezpečením prý vyjde na deset milionů. Auta tam stejně pak kličkují nebo si řidič nadzdvihne závoru. Největší riziko vidím na straně neukázněných řidičů a chodců.

Autor: Jan Charvát

24.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Možná poslední tropický víkend. Teploty vystoupají až na 34 stupňů

Ilustrační foto

Sbírka pro hluché dorazila i na Vyškovsko. Podvod, varuje policie

Kvůli salmonele vybijí v Pohořelicích 65000 slepic. Vejce stahují z prodeje

Pohořelice – Kvokání slepic se už brzy přestane rozléhat v části chovu společnosti AG Maiwald v Pohořelicích. Společnost zde slepice chová ve čtyřech halách, ve třech z nich ovšem ve středu veterináři našli bakterie salmonely. „Bude potřeba utratit pětašedesát tisíc nosnic. Firma vejce dodávala do řetězce Lidl. Nyní je stahuje z prodeje,“ informoval mluvčí Státní veterinární správy Petr Vorlíček.

Mladý motorkář zahynul při rizikovém předjíždění, je už osmnáctou obětí

Hodonínsko – Smrtelná nehoda uzavřela ve středu odpoledne silnici mezi Archlebovem a Strážovicemi. Na místě tam zemřel třiadvacetiletý motorkář. Z policejního šetření vyplývá, že k nehodě přispěla jeho riziková jízda. Kolize, které se účastnila ještě dvě osobní auta, se stala kolem šestnácté hodiny.

Rok zuřící spor. Výstavbu nového domu brzdí odvolání, byty kvůli tomu zdraží

Adamov – Už téměř rok zuří spor mezi dvěma obyvateli Adamova a firmou, která v blízkosti jejich bydliště přestavuje chátrající budovu na bytový dům. Stěžovatelům vadí několik věcí. „Začalo to vysekáním stromů na pozemku, který sousedí s lesem. Kvůli tomu jsme s dalším obyvatelem města podali stížnost na inspekci životního prostředí. Také plánovanou přestavbu s námi nikdo nekonzultoval,“ vrací se na začátek autorka stížnosti a odvolání Glena Rauerová.

Moji první krev potřebovala maminka, vzpomíná dárce už 135 litrů krve

Boskovice - Někdo sportuje, jiný sbírá známky, další zachraňuje životy. „Koníčků mám hodně, ale na všechny už nestačím. Na darování krve však mám sil dost,“ říká Oldřich Grulich z Boskovic.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení