VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nájezdy a trestná lavice ve fotbale? To už by se zavedl hokej, říká kouč Kučera

Brno, Znojmo /VIDEO/ – Po hvizdu rozhodčího se ze vzdálenosti 25 metrů rozběhnete na brankáře. Na kličku či střelu máte nanejvýš osm sekund. Návrh fotbalových nájezdů na konci ledna vyslovil technický ředitel mezinárodní fotbalové federace FIFA Marco van Basten. Uvažuje o testování celkem sedmi inovací směrem k mistrovství světa 2026. „Přikláním se k jakékoliv změně, která diváka víc vtáhne do hry. Zrovna nájezdy ale podle mě nejsou o tolik atraktivnější než penalty," říká bývalý záložník Zbrojovky Josef Pešice, který s brněnským klubem v roce 1978 slavil titul.

8.2.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Sidorják

FIFA odsouhlasila pro světový šampionát, který se bude hrát za devět let, rozšíření na 48 účastníků. Vzniknou tříčlenné skupiny, ve kterých mohou mít mužstva častěji shodný počet bodů i stejné skóre. „Když budou po remíze nájezdy a jeden tým se trefí pětkrát, druhý čtyřikrát a třetí jen dvakrát, bude mnohem jednodušší určit pořadí ve skupině,“ míní bývalý vynikající útočník a později trenér Van Basten.

Každý tým má podle návrhu pět pokusů, stejně jako při klasickém penaltovém rozstřelu. Brankář nesmí opustit pokutové území, a když udělá zákrok, nájezd končí. „Penalty jsou zažité po celý život. Jsou hodně o nervech a při dnešních schopnostech gólmanů je není snadné proměnit. Neměnil bych,“ povídá kouč druholigového Znojma Radim Kučera.

Sedm změn pravidel podle Marca Van Bastena:• Místo klasických penalt samostatné nájezdy
• Žluté karty nahradí vyloučení ze hřiště na pět či deset minut
• Zrušení ofsajdů
• V posledních deseti minutách zápasu čistý čas
• Čtvrté střídání v prodloužení
• Fotbalista může odehrát maximálně 55 či 60 zápasů v sezoně
• Po vzoru basketbalu pátý faul a konec v zápase

O šampionát v roce 2026, ke kterému se s nájezdy vzhlíží, stojí například Spojené státy americké, kde se právě v místní soutěži MLS v devadesátých letech zahrávaly nájezdy. „U penalty je za sekundu po všem. V nájezdu má hráč víc možností – střelba, klička, čekání na reakci brankáře. Blíží se tradiční herní situaci,“ pokračuje Van Basten.

Novinek se mu točí v hlavě víc. Například vyloučení na pět až deset minut mimo hřiště místo žluté karty, jakoby na trestnou lavici. „To už by se zavedl takový hokej. Fotbal má zůstat fotbalem. Při chladném počasí bude hráč mimo hru, vychladne a jak naběhne zpět a utrhne si třeba sval. Musí být pořád v pohybu,“ hlásí trenér Kučera.

Minulý rok dodělal profilicenci a vývoj světového fotbalu pečlivě sleduje. „Četl jsem i o rušení ofsajdů. To by se ale bortily veškeré systémy. Věřím, že jsou ve FIFA rozumní lidé a z těch sedmi bodů spíš většina neprojde. Beru, že se fotbal vyvíjí, v tom případě bych se zaměřil spíš víc na video i při sporných momentech, nejen gólech,“ tvrdí Kučera.

Vylučování však přináší alespoň herní převahu jednoho z mužstev. „Bude víc šancí, výsledky typu 4:4,“ hledá pozitivum šestašedesátiletý Pešice. „Fotbal by nenudil. Ženské totiž říkají, že se spíš podívají na hokej, je v něm víc vzrušení,“ usmívá se bývalý asistent trenéra české reprezentace.

Plynulost zápasu často narušuje zdržování. Na tento nešvar má Van Basten také plán – posledních deset minut se počítá čistý herní čas. „Na konci utkání bývají strašné harakiri. Střídání, polehávání, zdržují i podavači míčů. Fotbal pak bude mít nějaké tempo,“ souhlasí Kučera. Pokud se novinky FIFA uchytí, třeba s ostatními trenéry své svěřence bude učit nájezdy. „Ale spíš se mi líbí systém ve třetí lize a divizích, kdy se při remíze kopou penalty a vítěz rozstřelu získává dva body,“ dodává svůj postřeh Pešice, jenž chodí na Štěchovice hrající ČFL.

Autor: Petr Musil

8.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Podvodníci zvoní i jako vodaři

Damián Beneš, 51 centimetrů, 3,54 kilogramu, 19. 9. 2017, Boskovice
11

Novorozená miminka Blanenska 38. týdne 2017

Rozbitá nádraží: čeká je opravy za miliony

Blanensko – Rozbité zdi, děravé střechy. Fasády počmárané spreji. Řada budov na vlakových nádražích je ve velmi špatném stavu. Na větší rekonstrukci čekají mnohde i desítky let. To se má změnit. Nádražní budovy jsou od loňska majetkem Správy železniční dopravní cesty. Ta hodlá v následujících pěti letech utratit bezmála osm a půl miliardy za jejich opravy.

Za kampaně na nelegálních billboardech nemůžeme, hájí se politické strany

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ – Reportéři Deníku Rovnost napočítali u vybraných úseků silnic prvních tříd a dálnic v kraji dvanáct volebních billboardů. Jsou na místech, kde už podle novely silničního zákona být nemají. Politici to neřeší.

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.

Vlakem z Adamova do Brna? Cestování zkomplikuje výluka na trati

Blanensko – Oprava jedné koleje omezí provoz na železnici na Blanensku. Nedotkne se rychlíků a spěšných vlaků, projedou i některé osobní. Ostatní nahradí autobusy. Výluka na železniční trati Brno-Česká Třebová v úseku z Brna do Adamova začne v sobotu a potrvá týden.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení